Скоро графитът може да отнеме званието „черното злато”

Пламен Георгиев,
BMW iX3 електромобили

, BMW

BMW iX3

Е лектрическата автомобилна революция набира все по-висока скорост, но с това драстично се увеличава и нуждата от полезни изкопаеми, използвани за направата на батерии. Досега (и все още) нефтът се смята за черното злато, но в скоро време графитът може да го измести. Според оценки на Benchmark Mineral Intelligence, още от следващата година (2022) ще има световен дефицит на графит, а търсенето на батерии за електромобили се очаква да расте с 30% на годишна база до 2030 г. На този фон Китай държи 84% от световните доставки на графит. Затова от Electrec се свързват с Дон Бакстър, Изпълнителен директор на Ceylon Graphite, за да разберат повече по този казус, както и да получат яснота за стъпките, които би трябвало да се предприемат, за да се гарантира наличието на ценния минерал.

Сърбия ще строи гигазавод за LFP батерии

Обработеният графит съставлява 95% от анода в литиево-йонната батерия, докато катодът е изработен от различни материали като никел и кобалт. „Графитът е и ще бъде предпочитаният материал през следващото десетилетие или две, защото другите материали имат слабости, които не им позволяват да се използват в батериите. Силицият, например, е страхотен за пренасяне на енергия, но се разширява и свива по време на зареждане и разреждане, което го прави неподходящ за батерии.”

Направиха робот за бързо и безопасно разглобяване на старите батерии на електромобилите

„Графитът може също да е естествен или синтетичен, като естественият е по-добрият избор. Не само че е по-евтин, но също така е и по-екологично чист, имайки предвид фактът, че синтетичният графит се прави от нефт”, обяснява още Бакстър.

Залежи на графит има в Азия, Африка и Северна Америка. За да стане подходящ за използване в батерии, първо трябва да се обработи. „Всичкият (100%) обработен графит в света идва от Китай, което е сериозен проблем във веригата на доставките. Основният проблем е, че в момента няма възможности за обработване на графит извън Китай.”

Бакстър смята, че Китай изпреварва поне с десетилетие Запада по отношение възможностите за производство на батерии, като предполага, че те ще искат да запазят това предимство.

Европа иска да оглави световния пазар на батерии

Той смята, че производителите на автомобили трябва да си гарантират суровините и материалите. Едно е да построиш завод за батерии, но друго е да продължиш по-напред и да си гарантираш критичните за това производство материали, какъвто е графитът. Той очаква автомобилните производители да изградят и заводи за обработка на суровините, разположени в близост до заводите за батерии.

NIO ET5 изглежда по-добре от Model 3 и предлага до 1000 км пробег на ток

Volkswagen няма да се отказва от дизела, ще го направи по-екологичен

Близо 300 000 лв. за 658 електрически „коня”

Източник на статията: Vesti.bg

графит литиево-йонни батерии електромобили