П ри задаващите се още по-строги норми за вредните емисии, автомобилните производители ще трябва да помислят много сериозни дали (и как) ще продължат развитието на дизеловата технология, или ще пренасочат вниманието си към хибриди, водородни решения или електромобили.
Или просто биха могли да измислят много по-добро измамно решение за манипулиране на тестовете за вредни емисии, но нека не бъркаме в раната.
Един от тези производители е близо до взимане на подобно решение. Той е все още №1 в света по продажби, макар миналата година VW да бе много близко до това да го детронира. Същият отдавна е известен с хибридните си модели, в действителност е производителят, лансирал най-много хибриди на пазара. Вече има и сериен водороден модел, за който ще похарчи много над $1 млрд. само за изграждане на инфраструктура за зареждане в Япония.
Toyota обяви, че обмисля идеята да извади дизела от моделната си гама. Информацията не идва с краен срок, но дори и да бъде взето подобно решение, то няма да се случи много бързо.
Но пък няма и да е толкова дълъг процес, предвид факта, че основният пазар, където Toyota лансира дизелови автомобили, е Европа. А Старият континент не е пазарът, където идват основните печалби и продажби за компанията. В Щатите не се продават никакви дизелови модели, затова подобно решение не би имало никакво влияние в САЩ.
Карл Шлихт, Изпълнителен вицепрезидент на Toyota Europe, смята, че нещата не биха се променили драстично от тази страна на Атлантика. Той дава пример с Yaris, при който на дизеловите мотори се падат под 10%. По-трудно ще е при по-големите модели. RAV4 се продава предимно с дизел в Европа, макар да предлага бензинови и хибридни версии, докато за Land Cruiser има само дизелов вариант.
Но последната тенденция е, че в Европа клиентите започват леко да се отдръпват от дизела. Пред Autocar Шлихт заявява: „Всеки, който смята да инвестира в нов завод за дизелови автомобили, чийто жизнен цикъл може да е между 10 и 15 години, ще трябва да обмисли вероятността, че може да му е трудно да си върне инвестицията.“
Toyota вероятно е компанията, която най-лесно може да направи нещо подобно, тъй като има алтернативните технологии.
Проблемът в Европа е друг: нагласите на клиентите. Тях човек много трудно може да промени. Или поне процесът е много дълъг.
Вижте още: