З оя Иванова е на 26 години от Бургас. Довери ни са да разкажем историята на професионалното й развитие, което до момента я отвежда в Енстоун, в офисите на Alpine F1.
Любовта към Формула 1 заражда баща й от малка, но истинската й любов е аеродинамиката, която идва още след първия епизод на „Разследване на самолетни катастрофи”.
Кандидатства в пет университета в Англия, приемат я в петте, но тя избира този в Саутхемптън, защото има специалност „Аеродинамика”. Има публикуван един научен труд, подготвя втори, а междувременно работи по различни проекти за Airbus. В крайна сметка Зоя е одобрена (след две технически интервюта) от отбора Apline F1, за който работи от няколко месеца като „Младши аеродинамист”. Тя работи по настоящите болиди на Естебан Окол и Пиер Гасли. Пожелавам й да стане женският аналог Ейдриан Нюи.
Огромен интерес предизвика и представянето на дизеловата Mazda CX-60. След като преди няколко години направи бензинов двигател, работещ като дизелов (най-грубо казано), сега идва 2023 година, в която Mazda дава на света един от най-емблематичните си продукти. Говорим за 3,3-литровия редови дизелов „шестак”, който в момента е Euro 7 ready, т.е. през 2025 г. просто ще трябва да се сертифицира и да продължи да се продава. Това е най-икономичният дизелов двигател спрямо луксозните конкуренти от BMW, Mercedes, Audi, Jaguar и VW.
Най-четеният материал през седмицата обаче е свързан с Китай, където западните производители бързо губят почва под краката си. През 2020 г. т. нар. наследствени производители са държали 61% от китайския пазар, към днешна дата той се е свил до 41%. Тенденциите и данните показват, че този процес ще продължи и родните марки ще изтласкат западните от пазара си, като единствено луксозните брандове имат шанс.
С Китай е свързана още една интересна новина, но този път косвено. През седмицата стана ясно, че китайската Chery ще взема завода на Volkswagen в руския град Калуга, за да почне да произвежда свои продукти там и да ги пласира на местния пазар. Ще работи с руски дилър на автомобили, схема подобна на тази, която Китай прилагаше на западните производители десетилетия наред. А сега използва Happy hour в Русия и изкупува всичко на килограм.
„На килограм” се изкупуват и луксозните стоки у нас, в частност автомобилите. В края на седмицата бе представен Range Rover SV, който автомобил предлага до 1,6 млн. опции за персонализация. От автомобила вече са продадени 10-ина бройки, като цената на модела стартира от около 400 000 лева, а с безлимитните опции цената лесно скача над 500 000 лв.
Отидохме до Словения, за да видим баварския аналог в лицето на втория самостоятелен продукт на M GmbH. BMW XM скоро ще стъпи на родна земя, цената му започва от 335 000 лв. с ДДС. Квотата няма да стигне, затова ще бъдат осигурени допълнителни бройки. Хибридният модел предлага системна мощност от 653 к.с. и 800 Нм, които идват от 4,4-литровия V8, работещ заедно с електромотор, вграден в трансмисията. Батерията е с капацитет 25,7 kWh. Тя гарантира на тежащия 2787 кг (!) SUV пробег само на ток до 88 км. Иначе ХМ ускорява до 100 км/ч за 4,3 секунди.
През седмицата видяхме новия Jeep Wrangler, а Ram разкри техническите параметри на електрическия си пикап 1500 REV, който ще предлага пробег до 800 км. Toyota пък даде сигнал, че сериозно е преосмислила позицията си спрямо електромобилите. До 2026 г. компанията ще представи 10 изцяло нови електромобила и планира да продава по 1,5 млн. EV годишно до споменатата дата.
През седмицата избухна поредният скандал с Tesla. Името на марката не спира да се споменава с всевъзможни съдебни дела. Поредният скандал може да донесе на марката сериозни главоболия с регулаторните и съдебни власти, защото години наред служители на марката са се забавлявали с доста чувствителни и лични видео записи от камерите на автомобилите Tesla. Разпространявали са си ги помежду си, а това е равносилно на много дела за много пари.