Мамят ли ни plug-in хибридите? Според мащабно проучване те са по-мръсни от обещаното

Анализът обхваща 800 000 автомобила, така че е сериозна извадка

Мартин Дешев,
електромобили зарядна станция

Getty

Plug-in хибридите (PHEV) първоначално бяха приветствани като перфектната „мостова технология“, предлагаща електрическо шофиране с ниски емисии за кратки пътувания и гъвкавостта на бензиновия двигател, удължаваща пробега, за дълги пътувания. Въпреки това, все повече доказателства, включително ново мащабно проучване на Transport & Environment (T&E), постоянно показват, че този „зелен ореол“ е екологична измама, като PHEV изглежда отделят значително повече замърсяване при ежедневна употреба, отколкото твърдят официалните им оценки, съобщава CarScoops.

Последното проучване на T&E, което анализира данни от 800 000 автомобила, установи, че PHEV в Европа отделят близо пет пъти повече CO2 от данните, предоставени от производителите. Докато официалните тестове показват средно 28 г/км CO2, реалните тестове показват много по-високи нива от 139 г/км. Тази огромна разлика не е единична аномалия. Предишни проучвания са показвали подобни несъответствия, сигнализирайки за системен проблем с основните предположения на концепцията за PHEV.

Едно от най-големите разкрития в доклада е колко често шофьорите на PHEV просто не използват електрическата част от своята система. T&E казва, че предполагаемият „коефициент на полезност“ (т.е. процентът на шофиране, извършвано изцяло на електричество) е изключително оптимистичен при лабораторни тестове. Данните от реалния свят показват, че много шофьори прекарват много по-малко време на електричество, около 27% от пробега си, в сравнение с 84%, предполагаеми в регулаторните модели.

Дори когато шофьорите си мислят, че са в електрически режим, нещата не са толкова чисти, колкото изглеждат. Поради електродвигателите с ниска мощност, двигателите с вътрешно горене на PHEV често се включват при ускорение, по наклони или в студено време. Данните на T&E показват, че двигателят е активен за приблизително една трета от изминатото разстояние дори в „електрически“ режим, което води до по-голям разход на гориво, повече вредни емисии и по-слаба икономия на гориво от очакваното.

Много собственици рядко зареждат батерията чрез кабел, като вместо това избират да разчитат почти изцяло на бензиновия двигател. Цялата екологична полза от PHEV се основава на това собственикът да се включва старателно, за да увеличи максимално електрическото шофиране.

Когато батерията е изтощена или просто не е заредена, автомобилът работи като много по-тежко и по-неефективно бензиново превозно средство, тъй като все още трябва да носи тежестта на голям, неизползван пакет батерии. За потребителите, които са закупили PHEV заради данъчните облекчения или стимулите, обещанието за по-ниски експлоатационни разходи често се превръща в по-високи сметки за гориво и по-голям въглероден отпечатък. Според проучването, скритото потребление на гориво се натрупва, струвайки на средностатистическия собственик на PHEV около 500 евро повече годишно, отколкото може да очаква въз основа на официалните спецификации.

По-тревожно е, че T&E твърди, че производителите може да използват тези завишени лабораторни данни, за да избегнат регулаторни санкции. Като представят PHEV-тата като превозни средства с ултраниски емисии, автомобилните производители биха могли да заобиколят по-строгите глоби за CO2.

Новото проучване на T&E поставя фокус върху една тревожна истина: въпреки екологичния си имидж, много plug-in хибриди може да не отговарят на очакванията за екологичност. С драстично по-високи емисии от заявените и разходи за гориво, които изгарят все по-голяма дупка в джобовете на собствениците, регулаторните органи и потребителите може да се наложи да преосмислят колко „зелени“ са всъщност тези превозни средства. Ако не друго, тези открития предполагат нарастваща нужда от по-строги правила за тестване, по-реалистични стандарти за емисиите и по-голяма прозрачност от страна на автомобилните производители - или риск PHEV да се превърнат в малко повече от вратичка в законодателството за емисиите.

екология емисии хибриди автомобили коли