Всички се притесняват от „зеления преход“, но никой не предлага конкретни промени

По думите на един дипломат: „Класически баланс, всички са еднакво недоволни“

Пламен Георгиев,
Европейски парламент

iStock

Н а среща на върха на лидерите на Европейския съюз се чуха много опасения относно „зеления преход“, но в крайна сметка се споразумяха за формулировка, която не изисква конкретни промени в законодателството за климата. Класика.

Дебатът миналият четвъртък се съсредоточи върху това как да се съгласуват климатичните цели на ЕС с икономическите приоритети и имаше за цел да разреши застоя около новата цел на блока за намаляване на емисиите до 2040 г. Много лидери са повдигнали важни национални въпроси по време на дискусията. И въпреки това същите са се въздържали да настояват специфичните им опасения да бъдат разгледани в окончателния текст на срещата на върха, което би направило невъзможно постигането на консенсусно споразумение.

Класически баланс, всички еднакво недоволни“, коментира дипломат.

Текстът, договорен в четвъртък, е умишлено неясен и не подкрепя целта за 2040 г. Тази цел, предложена от Европейската комисия, би намалила емисиите на ЕС, затоплящи планетата, с до 90% под нивата от 1990 г. Министрите трябва да се съберат отново и да гласуват на 4 ноември. Но това е просто „отлагане на кризата“до 4 ноември, коментира дипломат.

Защо да ни интересува политиката? Защото тя е пряко свързана с бъдещето на автомобила в Европа, а то, към днешна дата, не изглежда особено цветущо. Защото сигналите са ясни: „зелената сделка“ изисква пълна електрификация на продажбите на нови автомобили след 2035 г., когато реално няма да може да се продават коли с ДВГ. И към този момент ЕС изглежда твърд в желанието си това да не се променя. Въпреки всички вопли на европейската автомобилна индустрия.

Това е начинът, по който Европа изостава на всички фронтове: тежка бюрокрация и още по-тежки регулации.

Европейски съюз зелена сделка