Бившият шеф смята, че Stellantis може ще се разпадне

Карлос Тавареш не изключва възможността някой китайски производител да предложи добра цена за европейския бизнес на концерна

Пламен Георгиев,
Карлос Тавареш

Stellantis

Д есет месеца след като беше отстранен, бившият главен изпълнителен директор на Stellantis казва, че концернът е изправена пред потенциално разпадане. Карлос Тавареш, в нова книга, разказва, че френските, италианските и американските операции на групата може да се наложи да поемат по различни пътища, ако производителят не успее да издържи на натиска от различните заинтересовани страни.

„Притеснявам се, че тристранният баланс между Италия, Франция и САЩ ще се наруши“, казва Тавареш в книга, публикувана в четвъртък във Франция.

Оцеляването на групата Stellantis като самостоятелна компания ще зависи от това дали ръководството ще обръща внимание на единството „всеки ден“, предвид риска да бъде дърпана в множество посоки.

Stellantis бе създадена след сливането през 2021 г. на италианската Fiat Chrysler и френската PSA Group. Империята от 14 марки – включително Citroën, Opel, Ram, Jeep, Alfa Romeo и Maserati – се оказва сложна за управление, тъй като търсенето на автомобили стагнира, китайските производители стават по-агресивни, а геополитическото напрежение нараства във време на технологични катаклизми за индустрията.

Карлос Тавареш се оттегли през декември след много сериозни загуби на пазарен дял в САЩ и Европа, които доведоха до срив в печалбите. Под негово ръководство Stellantis премести производствените и инженерните операции в страни с по-ниски разходи като Мароко, ход, който предизвика опозицията на синдикатите, както и разгневи италианското правителство. Постоянните съкращения на работни места от страна на Тавареш и изискването служителите да работят от вкъщи също доведоха до напускане на ръководни кадри, като някои от тях заминаха за китайската BYD Co., която навлиза в Европа.

Неговият целенасочен фокус върху намаляването на разходите доведе до грешки по отношение на качеството, цените и продуктовата гама.

В книгата Тавареш оспорва представянето на събитията, довели до напускането му от компанията.

Новият изпълнителен директор на Stellantis Антонио Филоса, който пое ръководството през юни след месеци търсене, се опитва да стабилизира групата, която също се справя с последиците от митата на Доналд Тръмп, които променят глобалния автомобилен пейзаж.

Републиканският сенатор Бърни Морено от Охайо миналата година призова Stellantis да се освободи от Jeep, Ram, Dodge и Chrysler, заявявайки, че марките трябва да се върнат в ръцете на американската собственост.

Филоса, когото Тавареш определи като „логичен и рационален“ избор за негов наследник, вече се отказа от някои европейски инвестиции и обеща да инвестира $13 милиарда в САЩ, исторически най-печелившия пазар. Тези ходове предизвикаха опасения сред синдикатите във Франция и Италия.

Назначенията на новия изпълнителен директор идват предимно от редиците на бившите Fiat Chrysler Automobiles, много от които с опит в Латинска Америка, където Филоса е работил години наред.

„С моето отсъствие не съм сигурен, че френските интереси, които винаги съм имал присърце – независимо дали вярвате или не – ще бъдат толкова добре защитени“, казва Таварес в книгата.

Този месец Stellantis временно затвори няколко обекта в Европа, където заводите работят под капацитет. Филоса заяви пред италианските синдикати тази седмица, че ще са необходими по-гъвкави правила на Европейския съюз за намаляване на емисиите, преди местното производство да може да се възстанови.

Тавареш казва, че разделяне на европейските и северноамериканските операции на групата е възможно в бъдеще.

„Един възможен сценарий, а има и много други, може да бъде китайски производител един ден да направи оферта за европейския бизнес, а американците да си върнат северноамериканските операции“, коментира Тавареш.

Това ще позволи префокусиране върху собствения пазар, както прави General Motors Co. през последните 10 години, каза Тавареш.

Източник на статията: detroitnews.com

Карлос Тавареш Stellantis