В продължение на години развитието на напълно автономните коли беше доминирано от смелата, често агресивна реторика на Илон Мъск, който многократно обещаваше, че Tesla е на прага на решаване на проблема със самоуправлението. Неговите прогнози, че роботизираните автомобили ще залеят улиците до определена година или че „пълно автономното шофиране“ (FSD) е „завършено“ – рутинно не успяваха да се материализират, превръщайки се в добре документиран модел на свръхоптимизъм.
Илон Мъск отдавна е безстрашен в прогнозите си за напълно автономни автомобили Tesla. Той е направил смели твърдения: че всички автомобили Tesla, построени от 2016 г. насам, вече разполагат с хардуера, необходим за „пълно автономно шофиране“, и че неконтролираната автономност ще се появи скоро. Но според двама бивши лидери в областта на автономното шофиране/автопилота на Tesla, истинската история е далеч по-сложна, съобщава Electrek.
Андрей Карпати, бившият ръководител на отдела за изкуствен интелект в Tesla, който ръководеше проекта за автопилот от 2017 до 2022 г., предупреди, че автономното шофиране остава дълбоко „нерешен проблем“. Той подчертава, че за да може една система с изкуствен интелект да работи в 90% от времето, е само началото и всяка следваща десетична точка на надеждност – 99,9999999%, необходими за истинска автономност от ниво 4/5 – изисква същите монументални усилия като предишната. Пътят към истинска автономност, според него, е поход от деветки, който все още обхваща години работа.
Към тази перспектива се присъединява и Стърлинг Андерсън, първият ръководител на програмата за автопилот, който сега ръководи глобалните продукти в General Motors. Андерсън подчертава критичното значение на безопасността и доверието, заявявайки, че по-предпазливият подход на GM със системата Super Cruise е довел до стотици милиони километри без произшествие, приписвано на технологията, твърдение, което според него не може да се направи за автопилота на Tesla.
Макар че е възможно известна степен на „негодуване“ да мотивира бивши служители да говорят така, техническата същност на твърденията им е в съответствие с по-широкия консенсус в индустрията: никоя компания все още не е постигнала истинска автономност от ниво 4 или ниво 5. Сложността на надеждното навигиране в хаотични сценарии от реалния свят – от строителни зони до непредсказуемо човешко поведение, представлява предизвикателство, по-голямо от това, което дори най-амбициозният график на Силициевата долина би могъл да обясни.
Критиците също така отбелязват фундаментално несъответствие между оптимизма в стил Мъск и инженерните реалности. Мъск многократно е прогнозирал големи скокове в автономността, включително премахване на ограниченията за безопасност от услугата за роботизирани автомобили на Tesla, но бившите инженери твърдят, че подобни етапи остават по-скоро амбициозни, отколкото неизбежни.
Всъщност прогнозите на Мъск често не успяват да постигнат целта. Според Electrek, сред инженерите на Tesla има „постоянна шега“: често те научават за най-амбициозните публични обещания на Мъск едва след като той ги даде. Накратко, докато смелите прокламации на Мъск за автономно шофиране попадат в заглавията и създават вълнение, някои от бившите му лидери в областта на автономното шофиране вярват, че истината е по-трезва. Тяхното несъгласие може да е неудобно за наратива на Tesla, но то е напомняне, че автономното шофиране все още е развиващ се, а не завършен продукт.