Безоблачното небе се смрачава, Китай бавно изтласква западните производители от пазара си

Т. нар. наследствени производители си живееха добре с огромните продажби на китайския пазар, но те бавно и сигурно биват изтласквани оттам от родните производители.

Пламен Георгиев,
Tesla Китай

Getty

Н аследствените производители звучат оптимистично в последно време за продажбите си в Китай. Босът на Volkswagen Group Оливер Блуме бе на посещение в страната през февруари и сякаш бе доволен от чутото и видяното, BMW също изглежда доволен от ситуацията на най-големия автомобилен пазар.

Но безоблачните дни вече са към края си, т. нар. наследствени производители започват да губят почва под краката си. През 2020 г. те са държали 61% от китайския пазар, към днешна дата той се е свил до 41%, предава Automotive News.

Вероятно през първата половина на годината делът им ще нарасне, тъй като въпросните марки ще изчистят стария си инвентар, но BloombergNEF очаква делът им да е под 50%.

Представянето на наследствените производители в Китай варира в широки граници. Продажбите на Toyota са на сравнително добро ниво, но Nissan и Honda отчитат сериозен спад през последните години. Премиум марките се представят по-добре от масовите.

Възходът на електромобилите е основният фактор за разместването на пластовете на китайския пазар. Много от доказалите се западни играчи сгрешиха в прогнозите си за скоростта на навлизане на електрическите автомобили в Китай, което сега им вреди.

Международните наследствени производители държат само 8% от пазара на плъг-ин автомобили в Китай през последното тримесечие на миналата година. Много от техните електрически предложение са несъвместими с местните конкуренти по цена, пробег и функции. Делът им на китайския пазар на електромобили постепенно намалява, а компании като BYD и Tesla поеха инициативата. Другите китайски марки лансираха огромен брой електрически модели.

Именно електромобилите са причината, заради която чуждите марки губят дял в Китай. Ранните данни за 2023 г. показват, че японските марки са продали с 39% по-малко автомобили през януари и февруари, докато германските – с 21%. В същото време BYD е продал над 300 000 автомобили за първите два месеца на годината, което е ръст от 70%! Създателят на компания Ванг Чуанфу заяви, че компанията има за цел да стане най-големият продавач на китайския пазар до края на 2023-а.

Свързаността и софтуерът са другите фактори, които спъват чуждите компании. Китайските клиенти възприемат новите технологии по-бързо спрямо клиентите на Западните пазари, където средната възраст на купувачите се увеличава.

С това проблемите тепърва започват, защото китайските производители вече гледат много сериозно на експанзията си извън пределите на родината, процес, който тепърва ще се развива.

Китай китайски автомобили автопазар тенденции автомобилни продажби