Н аследствените производители звучат оптимистично в последно време за продажбите си в Китай. Босът на Volkswagen Group Оливер Блуме бе на посещение в страната през февруари и сякаш бе доволен от чутото и видяното, BMW също изглежда доволен от ситуацията на най-големия автомобилен пазар.
Но безоблачните дни вече са към края си, т. нар. наследствени производители започват да губят почва под краката си. През 2020 г. те са държали 61% от китайския пазар, към днешна дата той се е свил до 41%, предава Automotive News.
Вероятно през първата половина на годината делът им ще нарасне, тъй като въпросните марки ще изчистят стария си инвентар, но BloombergNEF очаква делът им да е под 50%.
Представянето на наследствените производители в Китай варира в широки граници. Продажбите на Toyota са на сравнително добро ниво, но Nissan и Honda отчитат сериозен спад през последните години. Премиум марките се представят по-добре от масовите.
Възходът на електромобилите е основният фактор за разместването на пластовете на китайския пазар. Много от доказалите се западни играчи сгрешиха в прогнозите си за скоростта на навлизане на електрическите автомобили в Китай, което сега им вреди.
Международните наследствени производители държат само 8% от пазара на плъг-ин автомобили в Китай през последното тримесечие на миналата година. Много от техните електрически предложение са несъвместими с местните конкуренти по цена, пробег и функции. Делът им на китайския пазар на електромобили постепенно намалява, а компании като BYD и Tesla поеха инициативата. Другите китайски марки лансираха огромен брой електрически модели.
Именно електромобилите са причината, заради която чуждите марки губят дял в Китай. Ранните данни за 2023 г. показват, че японските марки са продали с 39% по-малко автомобили през януари и февруари, докато германските – с 21%. В същото време BYD е продал над 300 000 автомобили за първите два месеца на годината, което е ръст от 70%! Създателят на компания Ванг Чуанфу заяви, че компанията има за цел да стане най-големият продавач на китайския пазар до края на 2023-а.
Свързаността и софтуерът са другите фактори, които спъват чуждите компании. Китайските клиенти възприемат новите технологии по-бързо спрямо клиентите на Западните пазари, където средната възраст на купувачите се увеличава.
С това проблемите тепърва започват, защото китайските производители вече гледат много сериозно на експанзията си извън пределите на родината, процес, който тепърва ще се развива.