Д изеловият двигател е дамгосан вовеки. „Дизелгейт”, политици и екологични организации направиха така, че за него спасение да няма. Затова се радвам всеки път, когато седна в нов дизелов автомобил. Но този случай е нещо много по-различно, бих казал уникално.
Причината за това се казва Mazda, която се надявам да не се променя с това свое собствено разбиране на нещата. След като преди няколко години направи бензинов двигател, работещ като дизелов (най-грубо казано), сега идва 2023 година, в която Mazda дава на света един от най-емблематичните си продукти.
Mazda CX-60 e-Skyactiv D
Докато всички намаляват работния обем на двигателите си, като монтират напречни, хибридни задвижващи агрегати, да не споменавам изцяло електрическите модели, Mazda тръгна да преплува река Мара в Африка срещу течението, право в устите на крокодилите, чакащи всеки грешен ход на плячката си. Ако сте от хората, които също заклеймяват дизела, вероятно в момента се подсмихвате и предричате краха на компанията. Но аз не съм от тях и вярвам, че това е един от най-дръзките ходове, които ще се приемат с възторг от клиентите. Защото вместо да намали работния обем, Mazda направи голям редови дизелов „шестак”!
STOP&GO: Средният разход на дизеловия двигател е 5,2 5,3 л/100 км (в зависимост от размера на джантите). Вредните емисии СО2 са в диапазона 137 139 г/км. Но най-важното: този мотор е Euro 7 ready, т.е. отсега отговаря на предстоящия да влезе в сила през 2025 г. еко стандарт
И това се случва във време, когато босът на Renault Лука де Мео коментира, че „няма някой, който да разработва напълно нов двигател с вътрешно горене в Европа. Никой. Не и от нулата. Всички пари отиват за електрическа или водородна технология.“ Де Мео вярва, че старата технология умира, бъдещето е на електрическото задвижване.
В Mazda вероятно се подсмихват, защото не само разработи чисто нов бензинов двигател, но направи и чисто нов дизелов с работен обем 3,3 литра.
STOP&GO: СХ-60 предлага 44 мм повече пространство в областта на раменете на предните седалки и 50 мм на задните спрямо СХ-5.
Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D е една от най-неочакваните разработки през последните години. За съществуването му си има сериозни причини, отиващи отвъд патологичната нужда на Mazda да прави нещата по свой си начин.
В основата на тази концепция стои отново неконвенционалното мислене на японските инженери. След като направиха бензинов двигател, работещ като дизелов, сега увеличиха съществено работния обем на съществуващия дизелов агрегат и разработиха технологията Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition. Тя гарантира по-рязка реакция по време на ускорение от една страна, от друга помага за ниските вредни емисии. И това не са само приказки, защото този двигател е Euro 7 ready, т.е. през 2025 г. просто ще трябва да се сертифицира и да продължи да се продава. Инженерите изтъкват, че термалната ефективност е над 40% в повечето режими на обичайното използване на двигателя, с което не могат да се похвалят много конкуренти.
STOP&GO: Обемът на резервоара е 58 литра, а този на резервоара за AdBlue 13,3 литра.
За да гарантират, че остатъчната въздушна смес изгаря в момента на възпламеняване, без значение на оборотния режим, инженерите на Mazda са разработили горивни камери с корона на буталото под формата на яйце. Така те разделят въздушно-горивната смес в две отделни зони в камерата, резултатът от което е по-ефикасно възпламеняване и изгаряне в по-широк оборотен режим. Този фактор е спомогнал и за намаляване на шума от работата на мотора и разхода на гориво.
STOP&GO: Обемът на багажника е 570 л, който достига 1148 л при сгъване на задните седалки.
Във версията с 254 к.с. и четири задвижващи колела (има и такава с 200 к.с. и задно предаване) разходът на гориво е 5,2 л/100 км. По време на презентацията компанията показа слайд, на който CX-60 бе сравнен само с луксозни конкуренти. Най-близко като разход е Mercedes-Benz GLC 300d 4Matic (269 к.с.) с 5,6 л/100 км, след това идва BMW X3 xDrive 30d (286 к.с.) с 6,2 л/100 км. Другите конкуренти са Audi Q5 50TDI quattro V6 (286 к.с.) с 6,7 л/100 км, Jaguar F-Pace 300 AWD V6 (300 к.с.) с 6,9 л/100 км и VW Touareg 3,0 V6 TDI 4Motion (231 к.с.) с 8,0 л/100 км.
Изредих всички не само за да покажа преимуществото в разхода, а и да стане ясно към кого се цели CX-60. Това логично поставя въпроса: Може ли Mazda със своята неконвенционална моторна гама, дизайнерски език Kodo и елитарно оформения си интериор да размъти водата на германците, привличайки част от клиентите им?
STOP&GO: Предните и задните дискови спирачки са с диаметър 328 х 328 мм, радиусът на завой е 5,4 м, а пътният просвет 170/175 мм.
Отговарям положително. Да, няма да им отмъкне клиентите, Mazda е малка компания, но СХ-60 определено е най-качественият и луксозен продукт на марката, който аз съм карал до момента.
Външно автомобилът е доста привлекателен като визия, нещо, което рядко съм констатирал по адрес на SUV. Радиаторната решетка не изневерява на общата тенденция за големите размери, но тук алуминиевият обков в долната част, който влиза във фаровете, придава една флуидност на този елемент. Но акцентът си остава в профила и визуално изместения център на тежестта назад, който подсказва за преимуществено предаване на повечето от тези 703 Нм системен въртящ момент към задната ос (550 Нм от двигателя и 153 Нм от електромотора) от системата i-Activ All-Wheel Drive.
STOP&GO: За пръв път моделът се предлага стандартно с безжична Android Auto и Apple CarPlay свързаност.
Но истинската прелест откривам в интериора. Тук Mazda отново гребе срещу течението, по което са се пуснали всички – големите сензорни „телевизори”. Дизайнерите са предприели различен, минималистичен подход, който ме кара да определя този интериор като елитарен.
Приборното табло е дигитално, но с класическо оформление на изгледа. Няма ги сдвоените два големи дисплеи, каквито предлагат много луксозни марки, че дори и масовите като Kia и Renault например. Все пак на арматурното табло има 12,3-инчов дисплей, но не е сензорен, не трябва да „цъкаш” върху него и да се разсейваш. Вместо това го правиш чрез въртящия се контролер, който преди години Mazda копира от BMW. Но докато баварците почват да го премахват от своите модели (това е грешка, но те си знаят), Mazda си държи на своето и управлението на функциите чрез него е лесно и интуитивно.
Той е разположен върху широк тунел между предните седалки, който е облицован с кедрова дървесина (ниво Takumi). По вратите има алуминий, по арматурното табло много интересен плат, а коженият салон е бял. Да, тези светли цветове подлежат на износване с времето, но просто изглеждат страхотно. Някои пластмасови детайли върху кедъра не изглеждат толкова луксозно, а станцията за безжично зареждане на смартфони е тясна, но общото впечатление (и с панорамния покрив) е страхотно.
STOP&GO: Панорамният покрив с размери 1060 мм х 995 мм е опция, струва 2700 лв.
На пътя Mazda CX-60 изпъква с директното, прецизно управление. Тежестта на волана е много добре балансирана с нарастване на скоростта. Характерният звук от работата на дизела се забелязва в ниските обороти, но в режим Sport този звук става като на бензинов мотор, при това без никакво изкуствено усилване през високоговорителите.
На магистрала всичко е песен, но в града моделът е по-твърдичък като очакване. Това пък му помага в остри завои. Теглото (около 1,9 тона) се усеща, но системата Kinematic Posture Control (KPC) се грижи да неутрализира наклона на купето в завой, прилагайки спирачно усилие върху вътрешното на завой задно колело.
Системата за задвижване на четирите колела предава преимуществено повече въртящ момент към задната ос, за да запази неутралните характеристики на пътното поведение в завой, характерни за автомобилите със задно, но балансирайки стабилността и сцеплението с AWD настройка.
STOP&GO: Стандартно моделът се предлага с аудио система Bose с 8 високоговорителя, а като опция може да се спрете и на система с 12 високоговорителя.
Трансмисията е 8-степенна на Aisin. Тя превключва предавките по същия начин, по който го прави трансмисия с преобразувател на въртящия момент – чрез планетарни предавки и многодискови съединители. Разликата е, че тук нямаме хидравличен преобразувател, а многодисков съединител, както и вграден електромотор/генератор.
Сменяйки преобразувателя на въртящ момент със съединител, въртящият момент от двигателя и мотора се предава директно, с бързи и ритмични смени на предавките подобна на механична скоростна кутия.
Не мога да подмина и разхода на гориво. Тук ще кажа, че тествах автомобила в Испания, там максимумът на магистрала е 120 км/ч, а камерите доста. Затова и не съм си позволявал волности. При спокойно шофиране постигнах минимум 5,6 л/100 км. В планинския участък с много завой над Жирона разходът скочи близо до 8 л/100 км, но тук вече си позволих малко повече да натисна.
За мен е интересно, че моделът прeдлага режим Off-Road, който за мен е излишен при кола с пътен просвет 170/175 мм (в зависимост дали са монтирани 18-ки или 20-ки).
Какви са цените? Ще посоча базовата цена на СХ-60 e-Skyactiv D с 254 к.с. и 4х4, защото това ще е изборът на българските клиенти. Цената стартира от 97 590 лв. с ДДС. Топ изпълнението Takumi (което тествах аз) се предлага от 108 290. Спомняте ли си конкурентите? Mercedes-Benz GLC 300d 4Matic стартира от 118 500, а BMW X3 xDrive 30d (286 к.с.) – от 117 900 лв. с ДДС.
Технически характеристики
Mazda CX-60 e-Skyactiv D
Размери
Дължина, мм: 4745
Широчина, мм: 1890
Височина, мм: 1682
Междуосие, мм: 2870
Маса, кг: 1884 - 1937
Двигател
Тип: редови, 6-цилиндров, турбо, 48V мека хибридна технология
Работен обем, куб. см: 3283
Макс. системна мощност, к.с. при об/мин: 254 при 3750
Макс. системен въртящ момент, Нм при об/мин: 550 (703 системен) при 1500-2400
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 219
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,4
Среден разход, л/100 км: 5,2 – 5,3
Вредни емисии СО2, г/км: 137 - 139
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: от 108 290 (ниво Takumi)