Седмицата: пак ще строим автомобилен завод, КАТ ще ни реже с повече контролни точки

Пътен полицай се прочу с факта, че е отказал 10 000 евро подкуп

Пламен Георгиев,
обзор на седмицата 22 януари

CarMarket.bg

И зминалата седмица мина по-тихо на фона на ударното начало на годината, когато се проведе изложението в Лас Вегас. Но това не означава, че нямаше нищо интересно, напротив. А една от най-интересните новини излезе вчера (събота, 21 януари), когато, отново преди избори, бе хвърлена „бомбата”, че западна компания изявява интерес за строеж на завод за производство и сглобяване на автомобилни компоненти за електрически коли средства в България. Очаква се инвестициите да надхвърлят 40 милиона евро, а броят на създадените нови работни места да достигне 800.

Това излезе от Министерството на индустрията и икономиката. И нищо друго. Най-интересното от всичко това е фактът, че отново ще ”строим” завод точно преди избори. А колко пъти само сме ги слушали тези „новини”! Да напомним ли, че през юни 2022 г. бе обявено, че се работи по 7 проекта с потенциална стойност 2 млрд. лева в автомобилния сектор? Но всичко винаги си остава на етап „потенциален интерес”, а ние още чакаме да се режат ленти край Ловеч, Плевен, хъбове, инвестиции за милиарди и т.н.

Ще обърнем внимание и на подготвяната Наредба № Iз-2539 от 17 декември 2012 г., която определя размера на отнеманите контролни точки при тежки нарушения. В момента планираните промените по наредбата минават задължителния период за обществено обсъждане, но може да сте сигурни, че те ще бъдат приети. Така по всички нарушения, предвиждащи отнемане на контролни точки ще бъдат налагани по-големи санкции, т.е. отнемане на повече контролни точки.

И това задължително е нещо лошо, тъй като по някакъв начин Войната по пътищата трябва да бъде спряна. Друг е въпросът дали това е начинът. Според мен резултати ще бъдат постигнати, когато глобите станат ужасяващи. И това го казвам след 3 дни шофиране във Франция, където няма толеранс при превишаване на скоростта, 1 км/ч над ограничението носи глоба. А мой колега трябваше да плати (на място) 750 евро глоба. При това му взеха книжката (издадоха му временен документ), който до две седмици трябва да стигне обратно до него в България през посолството ни.

Разбира се глобите ще имат ефект, ако има и правоохранителни органи, които да прилагат закона, а не да ни дебнат в храстите на ограничение 30 км/ч, за да заработят 100-200 лева. За да сме коректни, ще посочим примера от изминалата седмица, когато пътен полицай е отказал подкуп от 10 000 евро и златен часовник, за да пусне сирийски гражданин с документи за бежанец. Хванатият тежко дрогиран бизнесмен има с транспортна фирма, занимаваща се с превоз на товари между Турция и България.

Минаваме към чисто автомобилните новини. И започваме с Chevrolet Corvette E-Ray, първата електрифицирана версия на американската спортна икона. Той е хибрид, но не “плъг-ин”. Освен всичко е със задвижване на четирите колела. Мощността на E-Ray е 665 к.с., които гарантират ускорение до 100 км/ч за 2,5 секунди.

Любопитно е, че E-Ray не е снабден с 5,5-литровия V8 LT6 на Z06, а се придържа към 6,2-литровия LT2 на базовия модел. Но имаме и електрически мотор, монтиран на предния мост. Черпейки енергия от батерия, разположена под централния тунел, той изпраща 162 к.с. (170 Нм) към предните колела.

През изминалата седмица ви представихме подробно и новото поколение Range Rover Sport. RR Sport III е 35% по-корав на усукване и стои с 20 мм по-ниско, за да оправдае името си. Към това се добавя и опцията за завиващи задни колела, освен всичко останало, за да мога да заявя, че Range Rover Sport вече е достоен конкурент на BMW X5 на асфалта.

Към отличното поведение на асфалт трябва да се добави и философията на Land Rover, която гласи следното: Дори и веднъж да ти се наложи да излезеш извън пътя, твоят автомобил трябва да мине абсолютно навсякъде.

През изминалата седмица Джеръми Кларксън отново влезе в общественото полезрение, но това може да е последната му изцепка. Смята се, че Amazon Prime Video ще спре автомобилното предаване The Grand Tour на бившите водещи на Top Gear Джереми Кларксън, Джеймс Мей и Ричард Хамънд.

Причината е дългият език на Кларксън, който през декември - в типичния си стил, не пропусна да изкаже мнението си за Меган Маркъл в колонката си в таблоида Sun. Извини се публично (имаше остра реакция от принц Хари), но това явно се оказва недостатъчно.

Използвахме 50-годишнината на Lancer, за да погледнем към един от най-великите спортни и състезателни автомобили. Базиран на Lancer, който Mitsubishi представя преди 50 години (1973 г.), версията Evolution се появява с четвъртото поколение на модела, т.е. едва през 1992 г., но бързо придоби статут на легенда след фурора в Световния рали шампионат.

Фурор трябваше да направи и Mercedes-Benz R-Class, създаден като „всичко в едно”. Но тя се оказа ненужна на нито един от видовете клиенти, към които беше първоначално насочена.

Неразбираемият за повечето клиенти Mercedes-Benz R-Class трябваше да е основател на нов сегмент, привличайки клиенти от няколко класа. Но реалните продажби бяха в пъти по-малко от планираните, а R-Class тихо угасна без наследник.

В сферата на черния хумор е новината от най-големия производител на катафалки във Великобритания. Той е решил, че е чудесна идея да направят една на базата на електрическия Ford Mustang Mach-E.

обзор на седмицата