Б азиран на Lancer, който Mitsubishi представя преди 50 години (1973 г.), версията Evolution се появява с четвъртото поколение на модела, т.е. едва през 1992 г.
Трибуквеното означение EVO, с което е известна спортната модификация, натрупва славата си в началото на 90-те години в Световния рали шампионат, Група А. Хомологационната процедура в тази категория изисква минимум 2500 серийни автомобила, за да може да се участва във WRC.
Японската компания използва по-големия Galant за рали състезания през 80- и 90-те години на миналия век. Той е доста успешен, но настъпва времето за лансирането на по-малък и по-лек състезателен модел.
Първият Mitsubishi Lancer Evolution се появява през 1992 г., проектиран специално за участия в Световния рали шампионат (WRC) и Азиатско-тихоокеанския рали шампионат. Преди това, последният модел Lancer, стартирал във WRC, е EX 2000 Turbo, десет години по-рано.
Инженерите пренасят двигателя и задвижване от Galant VR4 в по-малкото шаси на Lancer. Продава се в две версии, GSR, която е за улицата, както и версията RS, която е по-лека и насочена към повече динамика.
Това поколение внедрява формулата, превърнала се в запазена марка за Evolution – 4-цилиндров турбо двигател със задвижване на 4-те колела и 5-степенна механична скоростна кутия.
Хомологационните 2500 бройки, изисквани от ФИА, са продадени за 3 дни. Mitsubishi прави допълнителна серия от 2500 бройки, за да отговори на търсенето.
Участието в сезон 1993 носи няколко победи на марката, но развитието на EVO тепърва започва. За новия сезон инженерите пренастройват окачването и шасито. Визуално няма големи разлики, но управлението е подобрено. Двигателят е същият, но мощността е увеличена. Опитът от първото поколение кара японската компания директно да подготви серия от 5000 броя от EVO II, които продава за четири месеца.
Mitsubishi Lancer EVO X Final Edition
В годината, когато Mitsubishi печели в Швеция, идва EVO III, т.е. през 1995 г. То се смята от мнозина все още за EVO II, защото продължава да използва шасито С98, но визията е променена. Монтира се и ново турбо, което увеличава мощността до 274 к.с. и 309 Нм.
Продадени са 7000 бройки, но най-важното: Mitsubishi печели първата Титла при пилотите през 1996 г. Носи я Томи Макинен, кой друг! Компанията печели Титлата при конструкторите в Азиатско-тихоокеанския шампионат.
Същата година е представен Lancer EVO IV. Това е напълно нов автомобил. Сред най-големите новости е активният заден диференциал. Монтирани са сензори, които разпределят въртящия момент между колелата. За пръв се използва и ревизираният двигател 4G63T, с който се оптимизира центърът на тежестта и се изчиства т. нар. torque steer.
Да, моделът става по-тежък, но пък двигателят е екипиран с ново twin-scroll турбо.
Томи Макинен продължава победната си серия през 1997 г. Това са годините, когато имиджът на Lance Evolution буквално пленява въображението на най-запалените фенове на спорта и спортните серийни автообили.
Mitsubishi Lancer EVO WRC, Томи Макинен през 1999 г.
EVO V е с нов дизайн и аеродинамична елементи, като усилията са насочени за оптимизиране на охлаждането. Регулируемото задно крило е стандартно, както и 17-цоловите колела с по-големи спирачни апарати. Мощността от 280 к.с. остава непроменена, но нова турбини вдига въртящия момент.
Това поколение е изградено съобразно новите правила във WRC. Японците продължават да използват сериен модел за основа, докато други производители минават на WRC-специфични и специални шасита. Въпреки всички фактори, които са срещу Mitsubishi, компанията печели първата си Титла при конструкторите през 1998 г., а Томи Макинен взима още две титли при пилотите през 1998 и 1999 г.
Lancer Evolution VI е базиран на шасито на четвъртото поколение. Моделът се отличава с двойното си задно крило и по-малките предни светлини за мъгла. Новостите отново са механични, насочени към издръжливост, охлаждане, двигател и др.
Mitsubishi Lancer EVO, Франсоа Делакур, WRC 2002, рали "Корсика"
Това е последното EVO, създадено по старите хомологационни правила за Група А. За да отбележи четирите поредни титли на легендата си, Mitsubishi прави ограничена серия от 2000 бройки в чест на Макинен. Повечето ентусиасти определят тази серия като EVO 6.5.
Lancer Evolution VII е базиран на по-тежкия Lancer Cedia. Теглото, естествено, е по-голямо. Въвежда се активен централен диференциал. На пътя моделът е по-цивилизован.
Mitsubishi стартира във WRC с първия създаден специално за рали надпреварите EVO VII през 2001 г. Но успехът е много далеч от очакваното, а Томи Макинен отива при врага от Subaru за сезон 2002. Това поставя развитието на автомобила под въпрос.
Lancer Evo VIII е представен през 2003 г. и е първият Evolution, продаван в САЩ. Това е наложено от успеха на Subaru с техния WRX година по-рано. Ражда се прословутият дуел със Subaru WRX STi.
Две години по-късно, през 2005, японците вадят серията MR за отделни пазари. Тя е с промени по окачването, алуминиев покрив, джанти BBS и 6-степенна механична скоростна кутия. До този момент всички EVO са с 5-степенна ръчка. Компанията решава да си вземе година почивка от WRC през 2003 г., като се връща на трасетата през 2004 г.
Mitsubishi Lancer EVO X Final Edition
Mitsubishi Lancer Evolution IX е представен през 2005 г., продължавайки да използва шасито от седмото поколение. Той споделя много с предходната генерация, но в същото време е силно видоизменен отпред и отзад. Системата MIVEC променлива фаза на газоразпределение намира място в двигателя, затова мощността скача до 291 к.с. и 392 Нм. Моделът въвежда и система Launch Control. Отново се предлага версия MR.
Mitsubishi Lancer EVO X Final Edition
EVO X, последният по рода си, идва през 2007 г. Моделът използва ново шаси, по-голям и по-тежък е. Разчита на нов алуминиев двигател, като клиентите може да избират между 5-степенна механична и 6-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител.
Без успехи в ралитата и намален интерес от страна на купувачите, Lancer Evolution стига до края на жизнения си път през 2015 г. с EVO X Final Edition.