Достоен за името си: Range Rover Sport (тест драйв)

Най-впечатляващо е, че отличното пътно поведение, отговарящо на името на модела, е съчетано и с традиционната за марката висока проходимост. Е, всичко идва на съответната цена, но „синята кръв” не е за всеки

,
Range Rover Sport 2023

, Ина Георгиева

STOP&GO: Пътният просвет е 216 мм (209 при хибридите), офроуд просветът достига до 281 мм (274 при хибридите).

Range Rover Sport бе лансиран през 2005 г., когато бързите SUV-ове бяха в ранния етап на своето развитие. Всички знаят, че Porsche и BMW бяха тези, които издигнаха пътното поведение на тежките всъдеходи до най-доброто, което може да предложи този тип каросерия. А Sport е моделът, който изкара Land Rover от калта на асфалта.

Сега всички са израсли детските болежки, давайки на дамите и господата в Гейдън задачата да направят третото поколение на модела актуално към новите реалности. RR Sport III е 35% по-корав на усукване и стои с 20 мм по-ниско, за да оправдае името си. Към това се добавя и опцията за завиващи задни колела, освен всичко останало, за да мога да заявя, че Range Rover Sport вече е достоен конкурент на BMW X5 на асфалта. Тук не слагам GLE, защото той по традиция е по-мек от Х5, а Sport определено следва философията на баварците за спортно пътно поведение.

 STOP&GO: За версиите P510e и 530 се предлага завиваща до 7,3 градуса задна ос.

CarMarket.bg

STOP&GO: За версиите P510e и 530 се предлага завиваща до 7,3 градуса задна ос.

Не случайно използвах думата философия, защото Land Rover винаги е залагал на отличната проходимост извън пътя. Но тя се видоизмени през последните години, като акцентът бе поставен върху асфалта, без да се пренебрегва миналото. Затова винаги, когато виждам 22-цолови колела на автомобил за 230 хиляди в кал, а трънките и глогинките стържат неумолимо лаковото покритие, си задавам въпроса: Защо?

Историческият отговор винаги е гласял следното: Дори и веднъж да ти се наложи да излезеш извън пътя, твоят автомобил трябва да мине абсолютно навсякъде.

 STOP&GO: Максимален ъгъл на атака е 33 градуса, на отход е 30 градуса, а рамповият - 26,9.

Ина Георгиева

STOP&GO: Максимален ъгъл на атака е 33 градуса, на отход е 30 градуса, а рамповият - 26,9.

Както виждате, това верую продължава да живее и в третото прераждане на RR Sport, който качих на няколко стотин метра надморска височина над Кресна, за да видя на какво е способен моделът извън пътя. Не използвам определението офроуд, защото такъв нямаше, но и не ми беше нужен. Не искам да издевателствам над кола за споменатата вече сума, а и съм абсолютно убеден, че няма да бъда оставен някъде в пущина. Та това е луксозен всъдеход, който може да гази през водно препятствие с дълбочина 900 мм!

 STOP&GO: Максималната дълбочина на газене във вода е 900 мм.

CarMarket.bg

STOP&GO: Максималната дълбочина на газене във вода е 900 мм.

Sport разчита на интелигентно задвижване на всички колела (iAWD), All Terrain Progress Control, отворен диференциал с Torque Vectoring by Braking, двустепенна раздатъчна кутия и новата система Terrain Response 2, която е налична с адаптивен автопилот за офроуд. Водачът може да избира между 4 различни настройки, като системата регулира скоростта и сцеплението за сигурно придвижване, а водачът да може да се съсредоточи върху управлението.

Ford Bronco има една цел: широката усмивка (тест драйв)

M240i е истинско въплъщение на слогана на BMW (тест драйв)

Към това се добавя стандартният просвет от 216 мм (209 при хибридите), като офроуд просветът достига до 281 мм (274 при хибридите)! Максимален ъгъл на атака е 33 градуса, на отход е 30 градуса, а рамповият - 26,9. Мисля, че това е достатъчно, за да не говоря повече за офроуд качества. Те винаги са били тук.

 STOP&GO: Предни и задните спирачни дискове са вентилирани, размерът им е съответно 380 и 355 мм.

CarMarket.bg

STOP&GO: Предни и задните спирачни дискове са вентилирани, размерът им е съответно 380 и 355 мм.

Именно тези офроуд качества са в общи линии допирните точки между сегашния и предходния модел, защото всичко останало е ново и по-добро. На първо място Sport III стъпва върху платформата MLA-Flex, същата, която използва и „Императорът”. Задвижва се от същите двигатели като топ модела. Има дори същото междуосие като него, същите механични трикове – завиваща задна ос (до 7,3 градуса) и активни анти рол-барове, които вършат своята магия при залъгване на физиката. Цялата гама на модела се предлага стандартно с Dynamic Air Suspension.

 STOP&GO: Багажникът предлага колосалните 835 литра обем, докато при сгъване на задните седалки отваря 1860 литра за два хладилника.

CarMarket.bg

STOP&GO: Багажникът предлага колосалните 835 литра обем, докато при сгъване на задните седалки отваря 1860 литра за два хладилника.

Като дизайн Sport също гребе с пълни шепи от батко си. Линиите са много плавни, като дизайнерите са „облекли” модела с уникални предна и задни маски, които в този черен цвят (моделът е и с пакет Black Exterior, 4054 лв.) ме карат да правя аналогии с незабравимото излъчване на Дарт Вейдър. Тук липсва колосална радиаторна решетка, тя е тънка и дълга, заобиколена от много тънки фарове. В този случай те са дигитални LED светлини с възможност за прожектиране на образи. Тази опция (стандартна за HSE оборудването на тестовия автомобил) ми позволява да атакувам безбройните завои към Урануполи, Халкидики, както бих го направил през деня.

Peugeot 408 упражнява изкуството да съблазнява (тест драйв)

Subaru Solterra брани японските традиции по модерен начин (тест драйв)

Изключително стилни са и тънките стопове, като задните колони се стесняват навътре по подобие на Discovery. Хромираните ауспуси са два, антените на покрива също са две, дръжките на вратите се прибират с електромоторчета в тях.

 STOP&GO: Пътниците на задния ред седалки се радват на огромно пространство, в областта на краката и коленете то е нараснало съответно с 31 и 17 мм.

CarMarket.bg

STOP&GO: Пътниците на задния ред седалки се радват на огромно пространство, в областта на краката и коленете то е нараснало съответно с 31 и 17 мм.

Интериорът на Sport също е подчинен на конфигурацията от Range Rover.Централният дисплей е позициониран под ъгъл, точно над контролерите на климатичната система, скоростния лост и селектора за избор на различните режими за задвижване на Terrarin Response. Диаметърът му е 13,1 инча, а от него се контролира инфотейнмънт софтуера Pivi Pro.

Пред водача е 13,7-инчовият приборен панел Interactive Driver Display. Electrical Vehicle Architecture 2.0 на Land Rover позволява на компанията да актуализира 63 електронни модула по въздуха. Всичко е в черна кожа, на фона на която изпъкват декоративните алуминиеви елементи. Все пак немските конкуренти сякаш блестят повече, макар тук да не липсва абсолютно нищо.

 Range Rover Sport 2023

CarMarket.bg

Range Rover Sport 2023

Близо 3,0-метровото междуосие означава едно: огромно пространство както на задните места, така и в гигантския (835 литра) багажник. Комфортът е допълнен от отопляемите и вентилирани предни седалки с 22-посочно електрическо регулиране, с функции за масаж. Внимание заслужава климатичната система с филтрация на фини прахови частици nanoe™ X.

Ще маркирам топ аудио системата Meridian Signature, която е с 29 високоговорителя и мощност 1430 W. В тестовия автомобил системата е Meridian 3D Surround. Разлика вероятно ще открие най-изтънченото ухо, каквото моето не е. Но за мен звученето на AV M’Akous на Giorgios Mazonakis на път към Гърция е на заден план пред системата за активно шумопотискане, която върви със споменатата Meridian Signature.

Citroen C5 X e плод на гениално генно модифициране (тест драйв)

Alfa Romeo Giulia: Bellissima (тест драйв)

Ако човек реши да си я поръча (10 089 лв. е минималната й цена, може да стигне до 13 032), тя използва едноосни акселерометри за измерване на шума от конструкцията, с микрофони, разположени във всяка колесна арка, които измерват шума от въздуха. Те модулират активното шумопотискане чрез сигнал, който се възпроизвежда през 29-те високоговорителя на системата в купето с цел активно премахване на допълнителните честоти на шума от пътя. Но дори и без нея интериорът на RR Sport е отлично обезшумен.

 STOP&GO: Базовата цена за най-малкия дизелов вариант започва от 178 350 лв. с ДДС, докато на ценовия връх стои версията с 4,4-литров V8 двигател за 270 510 лв. Тя е само с около 1000 лв. по-скъпа от First Edition на плъг-ин хибрида Р510е (269 950 лв.)

CarMarket.bg

STOP&GO: Базовата цена за най-малкия дизелов вариант започва от 178 350 лв. с ДДС, докато на ценовия връх стои версията с 4,4-литров V8 двигател за 270 510 лв. Тя е само с около 1000 лв. по-скъпа от First Edition на плъг-ин хибрида Р510е (269 950 лв.)

Задвижването на Sport впечатлява. Във времена, когато някои модели излизат с по един двигател, третото поколение на британския SUV предлага три 6-цилиндрови „меки” дизелови модификации (D250, D300 и D350) и два 6-цилиндрови бензинови версии с мека хибридна технология (P360 и P400).

Но това е само началото. В гамата следват два плъг-ин хибрида, като акцентът определено е P510e. Той съчетава 3,0-литров 6-цилиндров бензинов двигател с електромотор със 105 kW и батерия с капацитет 38,2 kWh. Системната му мощност е 510 к.с., които ускоряват огромната машина до 100 км/ч за 5,4 секунди. Още по-интересното е, че моделът предлага пробег само на ток от 88 км в реални условия (113 км по заводски данни) – достатъчен за повечето водачи да изминават до 75% от пътуванията си.

Вторият плъг-ин хибрид P440e предлага „само” 440 к.с., но ускорението до 100 км/ч е едва с 0,4 секунди по-бавно от това на Р510е. Пробегът само на ток е идентичен с този на по-мощния модел.

На върха застава версията с V8 двигател с двоен турбокомпресор, който на мнозина е познат от гамата на BMW. Мощността му е 530 к.с., достатъчни за спринт до 100 км/ч да 4,5 секунди с Dynamic Launch.

CarMarket.bg

Въпросите са: оправдава ли името „Sport”? Как стои на пътя? Бих казал отлично, като се има предвид общата картина. А тя е, че това, макар и спортен SUV, не е спортен автомобил. Land Rover никога не е възнамерявал да направи следващия Cayenne, а просто да добави динамика към луксозния пакет.

И всичко това е проработило. RR Sport огъва физичните закони според нуждите си, по начин, който ме кара да забравя, че бензиновата версия с 400 к.с., която тествам тежи почти 2,4 тона (P510e гони три тона). Моделът е оборудван с абсолютно всички три- и четири буквени съкращения за асистиращи управлението системи.

Подобен баланс между прецизно управление и пътно поведение не можеш да получиш от много други модели. Вентилираните предни и задни спирачки (388 мм отпред и 355 мм отзад) играят огромна роля, както и огромните колела в завоите на Атон. Настъпвах яко с още четирима човека в колата, но нито за момент не се стигна до недозавиване, макар че теглото и височината играят роля в завоите и един от спътниците ми сподели, че е бил готов да върне част от обедната поръчка.

CarMarket.bg

При спокойно управление въздушното окачване поема неравностите и пътуването е изключително комфортно. Такова трябва да е поведението на един огромен автомобил като този, но истината е, че той може да се шофира изключително динамично при желание, а може и да нагази дълбоко в калта. Само за протокола: разходът от 12,7 л/100 км изглежда разбираем и повече от оправдан при 2400 кг собствено тегло и петима на борда с багаж.

Цените няма да ги коментирам, всеки сам си преценя дали тези 233 000 са много или малко. Това е луксозен SUV, който предлага много и струва много.

Технически характеристики

Range Rover Sport 3,0 I6 T/C

Размери

Дължина, мм: 4946

Широчина, мм: 2047

Височина, мм: 1820

Междуосие, мм: 2997

Тегло, кг (с водача): 2385

Двигател

Вид: редови, 6-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 2996

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 400 при 5500-6500

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 550 при 2000-5000

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 242

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,7

Среден разход, л/100 км: 9,4 – 10,0

Вредни емисии СО2, г/км: 213 - 226

Бацова цена на модификацията, лв. с ДДС: 201 200

Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 233 288

Рейндж Роувър Спорт тест драйв Range Rover Sport Range Rover