Щ е се изненада ли някой, ако заявим, че светът продължава да си тече в установения с хилядолетия логичен ход на развитие: бедните стават по-бедни, богатите – по-богати. Доказва го броят на новите милионери и милиардери в света. У нас един подобен измерител е състоянието на националния автопарк.
Статистиката на КАТ до 1.11.2022 г. показва, че богатите българи се забавляват зад волана на Lamborghini (общо регистрираните са 121 броя, от тях 68 до 5-годишна възраст), Ferrari (общо 129, 50 до 5-годишна възраст), Bentley (265, 55 до 5 години). Porsche си остава в друга лига с регистрираните 5243 автомобила, от които 897 до 5-годишна възраст. Къде е Rolls-Royce? На подобаващо място с общо 69 брой, 21 на възраст до 5 години. У нас регистрирани има и 2 броя Bugatti.
Друга „голяма” новина бе приемането на нискоемисионните зони в центъра на София от 1 декември 2023 г. С мярката се ограничават най-замърсяващите коли от първи и втори екологичен клас. В първа категория попадат дизелови автомобили на 20 и повече години и бензинови над 30 г.
Как ще се регулира това, как ще се наказват нарушителите… Никой не знае, но се знае едно: това е палиативна мярка, около която се вдига само шум, но няма да реши нищо, защото никой не иска да се тръгне оттам, откъдето ще има ефект: годишните технически прегледи.
През седмицата излязоха два доклада, които предизвикаха доста голям интерес. Единият е на лизинговата компания LeasePlan, според която „електромобилите в почти всеки сегмент и европейска страна вече са на еднаква цена или по-ниска по общи разходи за притежание спрямо бензиновите или дизеловите автомобили.”
Не по-малко интересно и противоречиво е проучването на американската Energy Economics. Изводът от него е, че големият брой електромобили намалява сметките за ток на всички. Става въпрос специално за Калифорния.
Срещу електрическата мобилност представяме няколко супер интересни новини, свързани с двигателя с вътрешно горене. Първата е свързана с Джони Бомер, който разви със своя силно модифициран Ford GT скорост от 310,8 мили/ч, което се равнява на 500,4 км/ч! Това се случва за пръв път: автомобил с регистрационен номер да постигне подобна скорост. Колата е с парашут, развива 1900 к.с. мощност, но Бомер вози децата си с нея на училище!
Още един Ford привлече вниманието ни, това е първият Mustang Dark Horse, оборудван с новото, четвърто поколение Coyote V8: най-мощният атмосферен 5,0-литров V8 двигател на Ford.
От Щатите идва и най-бруталното Camaro. COPO също е оборудван с парашут, но не може да се кара по пътищата. Той е за забавление на пистата, а под гигантския powerdome е монтиран V8 двигател с работен обем 10,3 литра! Точно така, няма грешка. Същият генерира 1018 атмосферни „коня” и 1194 Нм.
Връщаме се в Европа, където Виктор Орбан не зачита западните притеснения от Китай, предлагайки щедри държавни отстъпки, за да стане страната световен център за електрическа мобилност. Инвестициите в унгарската автомобилна индустрия се доминират от три държави: Германия, Китай и Южна Корея. Компании от тези три страни са получили 29 от 31 парични субсидии, раздадени от Унгария за големи инвестиции в автомобилния сектор през последното десетилетие
Колегата му от Сърбия пък откри развоен център на производителя на електромобили Rivian в Белград. До края на годината се планира да бъдат наети 200 инженера, а след това ще бъдат добавени допълнителни 1000 работни места. Напомняме, че наскоро словашкият производител на батерии InoBat е подписал предварително споразумение със сръбското правителство за изграждане на завод за батерии за електрически превозни средства в балканската страна, която не е членка на ЕС.
Интересът ни през седмицата бе привлечен от новините около Илон Мъск, професионален шофьор „насоли” Tesla Semi, у нас дебютира луксозният електрически Mercedes-Benz EQS SUV, а в Канада проучване стигна до извода, че неваксинираните срещу COVID са склонни да извършват нарушения, дори на пътя, следователно застрахователите може да им начисляват по-висока такси за застраховка. Какво?