Лошото момче в ЕС събира милиарди от Китай и Западна Европа в автомобилната си промишленост

BMW и Mercedes са сред производителите, които обединяват усилия с азиатските производители на батерии в Унгария

Пламен Георгиев,
производство поточна линия

, Mercedes-Benz

Производство на Mercedes-Benz на CLA Coupe в Кечкемет, Унгария. Днес заводът се преоборудва за производство на електромобили.

Г ерманските автомобилни производители и азиатските доставчици на батерии си организират рандеву в Унгария, която не се притеснява да дава поле за изява на китайските компании. И става въпрос за милиарди.

Производителите се насочват към Централна Европа, където Виктор Орбан не зачита западните притеснения от Китай, предлагайки щедри държавни отстъпки, за да стане страната световен център за електрическа мобилност, пише Automotive News.

Инвестициите в унгарската автомобилна индустрия се доминира от три държави: Германия, Китай и Южна Корея.

Компании от тези три страни са получили 29 от 31 парични субсидии, раздадени от Унгария за големи инвестиции в автомобилния сектор през последното десетилетие, обобщава анализ на „Ройтерс” на правителствени данни, който показва мащаба на германските, китайските и Корейска конвергенция там.

Реципиенти на тези субсидии включват компании като BMW и Mercedes, китайският производител на батерии BYD и корейския конкурент Samsung SDI.

Средното ниво на субсидия е 15% от инвестицията.

През последните 6 години в Унгария са се влели над 14 млрд. евро чуждестранни инвестиции само в сектора за батерии, казват правителствени данни.

CATL инвестира $7,6 млрд. за изграждане на най-големият завод за батерии в Европа. Той и заводът за $2,1 млрд. на BMW ще бъдат разположени в Дебрецен, който се превръща в истински автомобилен хъб. Там се произвеждат още спирачни системи, катоди за батерии, индустриални машини и др.

Mercedes-Benz преоборудва завода си в Кечкемет за производство на електромобили, Audi произвежда автомобили и електромотори в Гьор.

Европа трябва да разполага с капацитет за производство 1200 GWh батерии до 2031 г., ако настоящите планове дадат плод, което ще е повече от търсенето, което Benchmark Mineral Intelligence (BMI) изчислява, че ще е около 875 GWh към тази дата.

Но от тези 1200 GWh, 44% ще се генерират от азиатски компании със заводи в Европа, европейците ще имат 43%, останалите 13% ще идват от Tesla.

Плановете Германия да стана център за производство на батерии бяха спрени от загубата на руския газ. В същото време Унгария предлага най-ниския корпоративен данък от 9% в Европа.

В същото време „екологичните” батерии ще се произвеждат в страна, в която 80% от електричеството се добива от изкопаеми горива (2021 г.), 15% идва от ядрени централи, само 3,6% от соларна енергия. Това е проблем за производителите, които се стремят да постигнат въглеродна неутралност.

Унгария батерии с цилиндрични клетки CATL Дебрецен електромобили в България производство на батерии