Доклад: притежанието на EV е еднакво като разход с това на кола с ДВГ

По-евтиното зареждане с електричество и повишените цени на горивата значат, че електромобилите вече не са толкова скъпи за притежание, показват данни на LeasePlan

Пламен Георгиев,
Renault Megane E Tеch Electric електромобили

, Renault / пресцентър

Renault Megane E-Tеch Electric

Д анните от лизинговата компания LeasePlan, цитирани от Financial Times, показват, че притежанието на електромобил в Европа се приближава до това на конвенционален автомобил. Първоначалният разход за покупката на EV си остава доста по-голям от този при закупуване на кола с ДВГ. Но след това експлоатационните разходи на е-колите са много по-ниски.

Индустрията смята точката, в която електрическите коли стават еднакво евтини за притежание, експлоатация и обслужване спрямо конвенционалните модели – „общи разходи за притежание” – е ключов момент, който може да задейства масовото навлизане на е-колите на пазара.

LeasePlan, разполагащ с над 1,9 млн. лизингови автомобила в базата си данни, е анализирала експлоатационните разходи и цените на лизинга, за да ги сравни по сегменти в 22 държави от ЕС.

Електромобилите в почти всеки сегмент и европейска страна вече са на еднаква цена или по-ниска по TCO [общи разходи за притежание] спрямо бензиновите или дизеловите автомобили,” казва заключението на доклада.

Той разкрива, че разходите за стандартен семеен автомобил, като Ford Kuga или електрическата Škoda Enyaq, са били еднакви или по-ниски в 19 от 22 европейски държави, включително Великобритания, Франция, Германия и Нидерландия. Само в Полша, Италия и Чехия електрическият автомобил е много по-скъп.

Сред по-малките автомобили, например Renault Megane или Kia Niro, покупката във Великобритания и експлоатационните разходи са били 919 евро месечно за електромобил, 941 евро за дизелова кола и 954 евро за бензинова. Същото сравнение във Франция изглежда така: само 735 евро месечно за EV, 904 евро за дизел и 868 евро за бензин.

Тук трябва да се отбележи, за цените на бензина и дизела остават сравнително константна величина в проучваните пазари, докато цената за зареждане с електричество варира съществено между районите. А и добре известен факт е, че зареждането у дома през нощта е много по-евтино, отколкото зареждането на обществена зарядна станция.

За да изчисли разходите за зареждане на електромобил, LeasePlan взима предвид средностатистическите навици за зареждане на своите клиенти: 65% зареждане у дома, 20% на работното място и 15% на по-скъпите обществени зарядни станции.

LeasePlan установява, че разходите за зареждане на електромобил възлизат на 15% от общите разходи за притежание, докато при дизеловите автомобили разходите за зареждане са 28%.

Въпреки увеличените разходи на енергията, цените за зареждане остават значително по-ниски от тези на автомобилите с бензинови и дизелови двигатели,” установява доклада.

Данните са събрани от 4-годишни лизингови планове, като се взима предвид годишен пробег от 30 000 км и цени на почти 3000 коли от 132 модела. Общите разходи за притежание варират драстично спрямо различните държави, като най-евтино е в Гърция (905 евро месечно), а най-скъпо в Швейцария (1313 евро).

общи разходи за притежание LeasePlan електромобили паритет в цените