Д рамите около съдбата на Fisker са само една част от много случаи на фалирали автомобилни производители. През годините десетки компании си отидоха. Някои се върнаха успешно, други – не чак толкова.
Трети просто напускат даден пазар, но ефектът е практически същият. Какво могат да правят собствениците на такива коли? Има ли кой да ги поддържа? Как да се намират части?
Това са въпроси, които са винаги актуални, отбелязва CarScoops. Обикновено колите на „загинали“ производители са на атрактивни цени и това изкушава мнозина.
Разумно ли е обаче? Отговорът зависи от няколко фактора. Ако става дума за много стар автомобил, който е в категорията „ретро“, то тогава намирането на части може да бъде много трудно и скъпо. Особено, ако е и като нов е бил от по-екзотична марка или е произведен в по-малко бройки.
За модел, който е „умерено“ стар, няма сложна електроника и е бил популярен, тогава може да е изгодна идея. Особено, ако става дума за кола, която ще бъде проект или хоби.
За много такива модели има голям вторичен пазар, включително производители, които правят части по лиценз или „афтърмаркет“ версии. Често те може да са и подобрени спрямо оригинала.
За популярните модели има и специализирани сервизи, така че ремонтите няма да са особен проблем. Често не са и скъпи. В някои страни дори има цели общности от почитатели на конкретни автомобили, които си помагат взаимно с обмен на части, труд, съвети и идеи.
Не така обаче ще стоят нещата с по-новите и нишови продукти. Поддръжката на нова, електрическа кола с множество сензори и технологии, ще бъде по-трудна и скъпа, ако няма мрежа от оторизирани сервизи и части.
Затова трябва да се подхожда внимателно към подобна покупка и да се проучи историята на избрания модел и производител и какви са възможностите в настоящия момент и регион.