К омпанията за електрически автомобили Fisker, която преди години тръгна с амбицията да детронира Tesla, сега се бори за своето оцеляване. Наскоро тя съобщи, че преговорите ѝ с „голям автомобилен производител“ за сериозна инвестиция са се провалили.
След това спря производството, за сега временно. Акциите ѝ бяха свалени от фондовата борса на Ню Йорк. Освен това компанията обяви и големи намаления на цените за наличните бройки. Всичко в опит да избегне официален банкрут, който изглежда все по-близо.
Според анонимни източници в компанията, хаосът е пълен. Въпросните действащи служители са говорили пред ИТ изданието TechCrunch и са разказали какво се е случвало.
Оказва се, че проблемите са започнали още от самото начало. Компанията е започнала да продава коли без да е готова с нужната вътрешна логистика и процеси.
Дори счетоводният отдел е оставен недовършен. В резултат на това той не е могъл да проследява всички продажби и преводите.
Така се е получила ситуация, в която Fisker е произвеждала и доставяла автомобили на клиенти, но не е събирала плащания за тях. Загубите са за милиони долари, а липсата на елементарна комуникация между отделите е довела и до изкривяване на проследяването на наличностите.
Проблеми е имало и с регистрациите на новите коли. Бюрократичният процес в САЩ е по-различен и компаниите могат да издават временни номера, с които да предоставят колите на клиентите, особено ако са на лизинг. В такъв случай производителят е длъжен да плаща и подновява номерата, но Fisker не го е правила в няколко щата. Отново заради лошо проследяване на процесите. Глобите за карането с изтекла регистрация, обаче са за клиентите.
В крайна сметка Fisker не е знаела какви са ѝ приходите и печалбите. Събраната информация често била непълна. Компанията осребрявала някои от чековете твърде късно, а други дори ги загубила напълно. Налагало се счетоводителите да търсят данни за извършени преводи месеци назад.
Именно този проблем е накарал компанията да започне вътрешен одит през декември 2023 г. Той е спомогнал за откриването на тези проблеми и е заключил, че тя не разполага с достатъчно квалифицирани служители, които да осчетоводяват финансовите активности на компанията навреме.
Компанията казва, че вече е наваксала с историята на паричните преводи. Това обаче може и да е твърде късно и вече да са нанесени твърде сериозни щети.