Производителите недоволстват от решението на ЕП за вредните емисии

Гласове "за" и "против" из Европа, крайното решение ще бъде взето от Съвета на ЕС

Оливер Ципсе BMW

, BMW

Босът на BMW Оливер Ципсе, който е президент на ACEA. По-рано тази година той предупреди, че е рано за отписване на ДВГ и прекаленото фокусиране в електромобилите на батерии.

Е вропейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) изрази загриженост от приетото снощи решение на Европейския парламент (ЕП) за нулеви вредни емисии от автомобилите от 2035 г.

Това практически означава край на двигателите с вътрешно горене.

Законодателите на Евросъюза отказаха да се съобразят с гласове от Германия, които призоваваха за 90-процентно намаление и (или) отлагане на мярката във времето.

Като се има предвид, че трансформацията на сектора зависи от много външни фактори, които не са напълно в нейните ръце, ACEA е обезпокоена, че евродепутатите гласуваха да се постави крайна граница от минус 100 процента CO2 през 2035 г.“, се казва в съобщението на формированието, обединяващо компаниите в бранша.

Организацията все пак изрази обща подкрепа за поставената цел и призова да се направи анализ (с доклад) дали поставената междинна цел от 55 процента за леките и 50% за лекотоварните автомобили от 2030 г. е постижима.

Такъв анализ на първо място ще трябва да установи дали развитието на инфраструктурата за зареждане и наличието на суровини за производство на батерии ще могат да съответстват на продължаващото рязко нарастване на сектора на електромобили с батерии“, заяви пък босът на BMW Оливер Ципсе, който е президент на ACEA.

Решението на ЕП е критикувано в Германия - страната, която най-силно настояваше за отсрочка или поне емисии на 90 на сто, което би оставило в играта синтетичните и биогорива.

В същото време обаче екологични организации го приветстват. Такова изказване направи Алекс Кейнс, който е мениджър на организация, лобираща за “зелен транспорт”. Той призова производителите да започнат да правят повече електромобили, което, по думите, щяло да свали цените им.

Консерваторите в ЕС обаче са на мнение, че много бързо ще бъдат загубени работни места. На тази позиция е шефката на Германската автомобилна асоциация (VDA) Хилдегард Мюлер. Твърде рано е за такава цел, рече тя.

Какво следва сега?

Трябва да обясним това, тъй като има неяснота сред много хора и в България. Сега въпросът отива към всяка една от страните членки. Ще се дават становища. Очаква се общо решение. То, в крайна сметка, трябва да се вземе от Съвета на ЕС. В него членуват ресорните министри, разбирай по транспорт и екология.

Според аланизаторската компания Bernstein, цитирана от “Ройтерс” и Autonews, изгледите са решението в крайна сметка да бъде прокарано във вида, в който е сега. Други обаче са на мнение, че може и да не стане така, особено ако войната в Украйна и всички произхождащи от нея кризи се задълбочат.

Оливер Ципсе Европейски парламент ACEA