Европарламентът зачерква двигателите с вътрешно горене от 2035 г.

Предстои окончателно гласуване през юни. Сред предложенията личи премахване на субсидии

Европейски съюз CO2

iStock

Е дин от законодателните органи на Европейския парламент се произнесе за забрана на продажбата на нови леки и лекотоварни автомобили с вредни емисии от 2035 г., гласи официално съобщение на сайта на институцията в Страсбург.

Решението е на Комисията по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните към ЕП, която подкрепи предложение на Европейската комисия. През юни предстои гласуване в самия парламент. Дотогава всяка една страна в съюза трябва да даде становище.

Комисията на ЕП се произнесе с 46 гласа “за”, 40 “против” и двама “въздържали се”.

Това на практика означава край на бензиновите и дизелови двигатели след по-малко от 13 години в Европа, ако се приеме в пленарната зала, разбира се.

Европейската комисия прие през миналата година пакет, в който е посочено, че всички сектори на икономиката, индустрията и услугите трябва да са с нулеви вредни газове от 2050 г.

Любопитно е, че някои членове на комисията са настоявали за още по-строги мерки - 55 процента по-малко CO2 до 2030 г., спрямо одобрените през м.г. стандарти, други пък са искали годината с нулеви емисии в новите возила да не е 2035-а, а по-далеч във времето, информира “Ройтерс”.

И в двата случая доводите им не са уважени.

Нидерландският евродепутат и законодател Ян Хуйтема коментира, че ЕС ще стимулира иновациите, като същевременно дава ясен знак на автомобилните производители. Той добавя, че те трябва да направят автомобилите по-евтини.

Тепърва ще се събира информация за прогреса към преминаване към EV, как стои въпросът с възобновяемата енергия и какъв е ефектът на пазара за употребявани коли.

Любопитно е, че комисията предлага премахване на субсидиите при покупка на коли с нулеви или ниски въглеродни емисии, тъй като счита, че те вече не изпълняват първоначалния си замисъл.

вредни емисии СО2 Европейска комисия Европейски съюз Европейски парламент