Е вропейският парламент потвърди забраната на продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., независимо от призиви да отложи или охлаби мярката за вредните емисии.
Лобисти, сред които германската автомобилна асоциация VDA, опитаха да прокарат изменение, според което въглеродните емисии да намалеят не със 100, а с 90 процента от същата година за леки и лекотоварни автомобили.
При гласуване в пленарна зала обаче членовете на ЕП потвърдиха позицията на ЕК и на транспортната си комисия с 339 гласа „за“, 249 гласа „против“ и 24 гласа „въздържал се“.
Междинните цели за намаляване на емисиите за 2030 г. ще бъдат определени на 55% за леките автомобили и 50% за лекотоварните.
Докладчикът Ян Хуитема от Нидерландия заяви:
Амбициозното преразглеждане на стандартите за CO2 е важна част от постигането на нашите цели в областта на климата. С тези стандарти създаваме яснота за автомобилната индустрия и можем да стимулираме иновациите и инвестициите на производителите на автомобили.Освен това закупуването и управлението на автомобили с нулеви емисии ще стане по-евтино за потребителите. Радвам се, че Европейският парламент подкрепи амбициозното преразглеждане на целите за 2030 г. и подкрепи целта за намаляване на емисиите със 100% за 2035 г., която е от решаващо значение за постигане на неутралност по отношение на климата до 2050 г.“
Това не е краят на процедурата. Евродепутатите трябва да започнат преговори с държавите членки на ЕС. Всяка една от страните трябва да даде становище и накрая да се стигне до обща позиция.
Експерти от Брюксел коментираха пред CarMarket.bg, че все още е възможно окончателният текст да бъде изменен или “разводнен". Подобни неща са се случвали в миналото по други казуси.
Позицията на VDA и нейните съмишленици е, че пълната забрана затваря вратата за био и синтетичните горива, които са с ниски въглеродни емисии. Според тях е твърде рано целият фокус да бъде насочен към 100 процента нулеви емисии, най-малкото защото няма инфраструктура за електромобили на батерии.
В изминалите седмици марки като Ford и Volvo подкрепиха становището на законодателите в ЕС.
Те също така гласуваха против поправка, която да позволи на производителите на автомобили да вземат кредити за така наречените е горива.