С ветовната политическа обстановка става все по-напрегната. Преди седмици няколко от най-големите шефове на автомобилни компании, сред които изпъква името но Оливер Ципсе, най-големият в BMW, обявиха притесненията си от евентуална зависимост от китайски суровини, необходими за масова електрификация на автопарка.
Видя се колко неподготвена беше европейската автомобилна индустрия на зависимостта си от доставки на кабели от Украйна. Това препятствие би било смешно на фона на огромните проблеми, пред които би могла да се изправи световната индустрия, ако в един момент зависи основно от доставки на суровини и батерии от Китай.
Дано това не се случи, но някои политически ходове може да не се харесат в Пекин и не би било чудно, ако някой в Поднебесната империя реши да обиди. Повод за нещо подобно може да стане всичко, дори решение на германския министър на икономиката, който е отказал да даде гаранции на Volkswagen, които да покрият нови инвестиции в Китай. Причината: притеснения за нарушаване на човешките права в района Синдзян.
Министърът е потвърдил, че е отхвърлил четири искания от компания за гаранции, но отказа да назове коя. Информацията на Der Spiegel е, че става въпрос за Volkswagen.
Причина за това са нарушаването на човешките права в Синдзян-уйгурският автономен регион.
Германското правителство реши да не дава гаранции за проекти в Китай, които са 1) в Синдзян или 2) имат бизнес връзки с компании, опериращи там."
Чрез съвместното дружество с китайската SAIC Motor, Volkswagen има завод в Урумчи, намиращ се в района Синдзян, където западни страни и организации твърдят, че етническите уйгури са изтезавани и арестувани.
Подобни твърдения се отхвърлят от Китай, като те казват, че лагерите, за които се твърди, че са един вид затвори, са места, където уйгурите учат езика и законите в Китай.
Германия, която се опитва да се освободи от зависимостта си от руския газ, сега преоценява връзките си с Китай и ще придаде по-голяма тежест на правата на човека, каза министърът на икономиката Робърт Хабек по-рано тази седмица.