Китай е предупредил автомобилните марки да не инвестират в Европа

А когато каже партията, и предвид налятите милиарди в авто индустрията... ще трябва да се съобразяват

Пламен Георгиев,
OMODA 5 китайски автомобили

, Newspress

OMODA 5

М инистерството на търговията на Китай е предупредили автомобилните производители в страната за рисковете от инвестиции в чужбина, съобщава Reuters, позовавайки се на два източника, запознати с въпроса.

Компаниите се стремят към инвазия в чужбина, защото родният пазар им отеснява, искат да направят заводи в Европа, за да заобиколят високите мита. От друга страна китайското правителство е бясно, че ЕС не реагира по никакъв начин на политическите совалки и опити въпросните мита да бъдат смекчени още повече.

На среща, проведена в началото на юли, министерството е казало на местните производители да не инвестират в Индия, позовавайки се на директива от централното правителство, "силно препоръчано" да не се инвестира в Русия и Турция, като е използван по-мек тон, за да подчертае рисковете при изграждането на заводи в Европа и Тайланд, разкрива един от източниците на агенцията.

Министерството е насърчило производителите да използват задгранични заводи за сглобяване на автомобили, но с изнесени компоненти от Китай, за да смекчат потенциалните рискове, произтичащи от геополитически проблеми. С други думи казано, да се остави възможно най-малко кеш в страната домакин, като само се печелят изгоди от това, че колите се асемблират там, т.е. да се избегнат мита например.

Китайските автомобилни производители все повече търсят задгранична експанзия, тъй като се борят със задълбочаващия се проблем със свръхкапацитета поради намаляване на търсенето в Китай, което доведе до продължителна и брутална ценова война. Усилията им да увеличат продажбите на големи автомобилни пазари като Европа и Съединените щати срещат високи мита за EV, в САЩ над 100%.

В същото време няколко европейски страни, включително Испания и Италия, се стремят да привлекат инвестиции от китайски производители, но компаниите остават предпазливи при установяването на независимо местно производство там, което изисква големи инвестиции и дълбоко разбиране на местните закони и култура.

Geely, вторият по продажби концерн в Китай, проучва места за завод в Европа, но не се е ангажирал напълно с изграждането на местно производство, казаха неговите ръководители пред Reuters във Франкфурт тази седмица.

Други като Leapmotor са избрали да си партнират с местни компании. Съвместното предприятие на Leapmotor със Stellantis започна производството на EV в полския завод на френско-италианския автомобилен концерн.

търговска война Китай китайски автомобили инвестиции