М инистерството на търговията на Китай се срещна с автомобилни производители и индустриални асоциации, за да обсъдят повишаване на митата за внос на бензинови автомобили с големи двигатели. Това е ответна реакция на Поднебесната империя срещу Европейският съюз, който през октомври трябва да гласува договореното увеличение на митата за вносни китайски EV в ЕС. Преди дни членовете на Съюза се договориха да вдигнат митата с до 36,3% в допълнение към сегашните 10%.
Китай отговори с разширяване на разследванията си на вносни продукти от ЕС, като е добавил антисубсидийно разследване на различни стоки със сирене, мляко и сметана към антидъмпинговите проверки на свинското месо и алкохол.
А сега е ред на вносните в Китай автомобили с работен обем на двигателя над 2,5 литра. Държавният таблоид Global Times, който първи съобщи за разследванията на европейското свинско месо и млечни продукти, през юни също загатна за перспективата Китай да повиши тарифата си за внос на бензинови автомобили с големи двигатели.
Това ще удари най-силно Германия. Износът на автомобили с двигатели от 2,5 литра или по-големи за Китай е на стойност $1,2 млрд. миналата година, показват данни на китайските митници. Китай е най-големият пазар за немските марки, включително Mercedes-Benz, BMW, Audi и Porsche.
Лоша перспектива за споменатите, тъй като и към днешна дата финансовите им отчети карат управителните съвети и акционерите да спят много неспокойно. Консултантската компания "Ърнст енд Янг" (Ernst and Young - EY), публикувано днес и цитирано от ДПА. Общата печалба преди лихви и данъци (EBIT) на Volkswagen Group, Mercedes-Benz и BMW достига 25,9 млрд. евро от началото на януари до края на юни. Това представлява понижение с 18% спрямо същия период на 2023 година.