Б ило то от невнимание, незнание, умора или дори глупост, но не е рядкост да се допусне подобна грешка. Ще кажем в началото, че е по-трудно да налеете дизелово гориво в бензинов автомобил, отколкото бензин в дизелов. Факт е, че диаметърът на накрайника на дизеловия „пистолет“ е по-голям от този на бензиновия и поради това той просто не влиза в гърловината на бензинов резервоар. Но има и такива случаи, затова ще разгледаме и двата сценария за зареждане с грешно гориво.
Какво да направите, ако все още не сте стартирали двигателя?
Независимо какво грешно гориво попадне в резервоара, ако разберете за това веднага след зареждането, първото и основно правило е да не стартирате двигателя. Дори не подавайте контакт, защото горивната помпа може да се включи, за да повиши налягането в горивната система и да засмуче течност от резервоара. Но докато двигателят не бъде стартиран, горивото остава в резервоара и не влиза в горивната система. А това означава, че можете да минете „тънко”.
Процедурата на действия зависи от това по чия вина е възникнала грешката. Първо трябва да преместите колата от колонката, но без да стартирате двигателя, т.е. с избутване. След това има два варианта. Ако грешката е възникнала по вина на собственика на автомобила, тогава трябва да се обадите на Пътна помощ и да закарате автомобила в сервиз, за да се извърши нужното за изваждане на грешното гориво от резервоара.
Или пък най-простото действие: маркуч в резервоара и източвате сами, макар че не е гаранция, че ще успеете да извадите цялото количество.
Ако служител на бензиностанцията допусне грешката, проблемът трябва да се реши за сметка на бензиностанцията. Не е изключено да се наложи да потърсите помощ от полицията, за да изискате записи от камери и др. Така ще имате доказателство, с което да изискате компенсация на разходите за транспорт и сервиз.
Какво да направите, ако осъзнаете грешката след потегляне?
Ако установите проблем, след като потеглите, тогава първото действие е ясно: възможно най-скоро изключете двигателя. Следва Пътна помощ и поемане в посока към сервиза. В този случай обаче няма да се разминете само с демонтаж на резервоара и изпразването му, ще трябва пълна промивка на горивната система.
Защо бензинът е опасен в дизелов автомобил?
Бензинът в дизелова кола е по-голям проблем от дизел в бензиновата кола. Всичко се дължи на разликата в характеристиките на горивото. Дизеловото гориво е по-плътна и мазна течност, като в същото време играе ролята на смазка в горивната система. Бензинът, от друга страна, е по-лек и няма смазочни свойства, така че всички фрикционни двойки при работа с него се износват многократно по-бързо.
Да не забравяме, че дизелов двигател, работещ на бензин, ще страда и от детонация: все пак дизеловото гориво и бензинът имат коренно различни характеристики на запалване. Дизеловото гориво е по-трудно запалимо и гори по-бавно, а качеството на бензина се характеризира с октаново число, което показва високата му склонност към самозапалване. По този начин бензинът в дизелов двигател с висока степен на компресия при определени условия може да се запали по-бързо и по-рано от очакваното, причинявайки детонация. А детонацията от своя страна има разрушителен ефект върху групата цилиндър-бутало.
В допълнение към групата цилиндър-бутало, на първо място може да пострада горивната система. Тя ще трябва да бъде извадена и промита, като в същото време трябва да смените грубия филтър. Горивните тръбопроводи от резервоара до двигателя също ще изискват промиване. Основният фин горивен филтър също е желателно да се смени след среща с бензин.
Всичко това не е толкова скъпо, колкото потенциалните проблеми с горивната помпа. Това е прецизен механизъм, който страда най-много от липсата на смазване, за каквото служи дизеловото гориво. Когато се засмуче бензин, фрикционните двойки се износват много по-бързо, така че инжекционната помпа може да започне да вкарва метални стружки и други продукти в горивото. Бензинът може също да причини влошаване на уплътненията. Помпата е последвана от затворен колектор, който може да се разглоби и измие. В края на тази система има още един скъп елемент - дюзи. Те също работят под високо налягане и могат да бъдат повредени от метални стружки.
Защо дизеловото гориво е опасно за бензинов двигател?
Зареждането на дизелово гориво в бензинова кола може да доведе до по-малко скъпи ремонти. Дизеловото гориво, поради по-голямата си плътност, веднага потъва на дъното на резервоара и влиза в горивната система. Съответно, ако двигателят бъде стартиран, тогава дизеловото гориво, смесено с бензин, бързо запълва горивната система. Бензиновият двигател вероятно ще може да работи с такъв коктейл, но ще се усети загуба на мощност, ще светне индикаторът Check engine, ще излиза черен пушен от ауспуха и др.
Списъкът с действия тук е по-малък, отколкото при зареждане на бензин в дизелов автомобил. Разбира се, тук също е много желателно да смените горивния филтър и поне да проверите и почистите запалителните свещи - освен ако, разбира се, те също не трябва да бъдат сменени поради разрушителните ефекти на детонацията. Цялата горивна система ще трябва да се промие и прочисти. Ако двигателят е с директно впръскване, тогава дюзите могат да обгорят със сажди, а горивната помпа да понесе повишено натоварване. И също като обратния случай, катализаторът също може да пострада по време на продължителна работа със смес от бензин и дизелов.
Ще се измъкнем ли „сухи” от ситуацията?
Тук отговорите са двупосочни. Да, ако не стартирате двигателя. В противен случай ще има последствия. Има случаи, при които се казва се настъпване на сериозни проблеми и такива, които казват обратното – разминахме се със скъпи ремонти. Но всичко това е частен случай.
Единственият вариант, когато сипване на бензин в дизелова кола или обратното, може да бъде безболезнен, е когато е добавено малко количество от грешното гориво - не повече от 5-10% от общия обем. И сте потеглили. В такъв случай можете да напълните резервоара с правилното гориво и да се движите с ниско натоварване на двигателя, като периодично зареждате гориво, за да намалите постепенно концентрацията на "примеса".