Г олемите жеги ни карат да забравяме как се молехме за тях, когато в продължение на повече от месец се сипеше дъжд, а много хора и райони пострадаха тежко в следствие на наводнения. Бяха засегнати жилища, селскостопански територии, животни, инфраструктура коли… И всичко това струва много пари. В този материал за обясним подробно за воден удар на двигателя и от последствията от него, ще разкажем за признаците и причините за това явление, както и как да го избегнем.
Какво представлява водният удар на двигателя
Воден удар обикновено се нарича скок на налягането във всяка затворена система, пълна с течност. Когато говорим за това във връзка с водата, която се счита за несвиваема или почти несвиваема, това явление също може да бъде придружено от повреда на компонентите на системата, както и до понижаване на налягането в системата.
В автомобилния двигател водният удар възниква в цилиндрите и горивните камери. Структурно те са изолирани от влага. Но когато голямо количество вода изведнъж навлезе в работещ двигател, се стига до скок на налягането и рязко изключване на агрегата, придружено с характерен удар, при който частите изпитват огромни натоварвания и могат да се повредят.
Как се стига до воден удар на двигателя?
Водата може да попадне в работещ двигател не само при преминаване през потоци или плитки реки, но и при бързо преминаване през дълбоки локви или наводнени участъци след проливни дъждове. Водата се засмуква в горивната камера на двигателя. В резултат на това буталата, движещи се в цилиндрите, срещат препятствие, което пречи на нормалната им работа.
Когато цилиндрите се опитват да компресират несвиваемата вода, двигателят спира внезапно, при което неговите части могат да бъдат деформирани или счупени. По време на воден удар колата ще се разклати силно, след което двигателят ще изгасне. За автомобили с дизелов двигател това явление е още по-вредно, тъй като степента на сгъстяване и компресията в такива агрегати са по-високи, отколкото в бензиновите. Следователно по-високото налягане и натоварвания повреждат двигателя по-бързо и по-силно.
Последици от воден удар
Резултатът от срещата на автомобил с водна преграда на пътя може да бъде както плачевен, така и незначителен, ако имате късмет. Зависи от редица фактори. Например за количеството вода, попаднало в двигателя. Колкото по-висока е скоростта, толкова повече влага ще има в цилиндрите. И колкото по-високи са оборотите на двигателя, толкова по-голямо натоварване ще изпита по време на воден удар.
Най-често по време на воден удар се деформират или чупят лагери на коляновия вал, колянов вал, бутални пръстени, колянови механизми, разпределителни валове, ангренажна верига или ремък, глава на цилиндъра.
Въпреки това, ако колата, която влезе в дълбока локва, просто спре и хората не усетят никакъв удар, може би ще извадите късмет. Понякога електрониката засича водата и предотвратява стартирането на двигателя. Когато водата се оттече и изсъхне, двигателят ще може да бъде стартиран, евентуално. За да разберете дали е имало воден удар, проверете състоянието на въздушния филтър. Ако е мокър, но в кутията няма вода, тогава може би не всичко е толкова страшно.
Какво да предприемем след воден удар
Ако при преминаване през рекичка или дълбока локва колата рязко спре, не се опитвайте да стартирате отново двигателя. Така само ще го повредите. Изключете стартера и сигнализирайте на другите участници в движението, че автомобилът ви е повреден. След това отворете капака, за да проверите двигателя и да разберете дали е имало воден удар. На първо място, оценете състоянието на въздушния филтър. Ако е мокър, трябва да го свалите.
Проверете мотора за повреди и течове. Ако не забележите нищо, свалете всички свещи, за да се уверите, че няма капки по тях. Ако не откриете нищо, „завъртете” стартера със свалени свещи. Ако не усещате и чувате разтрисане и дрънчене, поставете свещите на мястото им с бавна скорост се насочете към сервиз. В противен случай – отидете пак в сервиза, но на репатрак.
Как да избегнем водния удар
За да не се налага ремонт или пълна смяна на двигателя след воден удар, ней-лесният и прост съвет е: не преминавайте с лек автомобил през дълбока вода. По-добре е да направите и дълъг обход, отколкото да разберете цена на за ремонта на мотор, който е глътнал вода.
Ако няма заобиколен маршрут, трябва да се движите бавно през висока вода. Намалете скоростта предварително, още преди да стигнете до водата. Обърнете внимание как и къде минават другите шофьори – отстрани или по средата. Следвайте траекторията с най-малка дълбочина на водата.
В случай, че дълбочината на водата не е критична, движете се през нея с останалите коли. Но го направете плавно и равномерно, за да не създадете вълна, която да се вдигне над капак и да влезе в моторния отсек. За целта спазвайте дистанция от автомобилите отпред и се пазете от вълни от идващи автомобили.
Имайте предвид и още нещо: дори да се разминете с най-лошото, преминаването през дълбока вода може да ви донесе и други ядове: да загубите предния си регистрационен номер, няма да е толкова скъпо, но определено ще е неприятно да се занимавате с кат и бюрокрация.