П рез 80-те години на миналия век започва завладяването на Изтока от западните компании, които натрупаха десетки милиони продажби с малки (или почти никаква) местна конкуренция.
Сега ситуацията се обръща коренно: наследствените производители трябва да се защитават на родна почва от атаката на китайските производители на електрически автомобили.
Китайските EV гиганти BYD, Chery и Great Wall Motor подготвят поредица от лансирания на около 20 нови модела през следващите 5 години, за което харчат луди пари по посока маркетинг и продажби, става ясно от 18 интервюта, които Reuters е провел с китайски топ мениджъри, консултанти и експерти в индустрията.
Китайските производители си пишат домашното от години в изследване на европейските купувачи. Те наемат ветерани от индустрията и избират дистрибутори с широки познания за местния пазар, за да се справят с Tesla и наследствените производителите, казват интервюираните.
BYD и Chery вече обявиха планове за производство в Европа. Chery ще започне да прави това в бившия завод на Nissan в Барселона още тази година. BYD има за цел да отвори първия си европейски завод Сегед, Унгария до 2026 г.
Европейските продажби на китайските марки остават ниски, защото те са все още много слабо познати - с изключение на MG, бивша британска марка, собственост на SAIC.
Планират се много продуктови лансирания
BYD пусна шест електрически модела в Европа, по-точно в 20 европейски държави. Great Wall планира да лансира по един модел годишно в Европа през следващите пет години, макар миналата седмица да стана ясно, че компанията затваря европейския си офис в Мюнхен. Chery ще пусне осем SUV модела под две марки (Omoda и Jaecoo) през следващите две години, каза европейският управляващ директор на Chery, Йохен Тютинг.
За сравнение, Tesla има само два бестселъра - 3 и Y, като вторият бе най-продаван в Европа, но сега редизайнът му се бави, а продажбите намаляват.
Ръководителите на BYD, Great Wall и Chery казват пред Reuters, че искат да пуснат дълбоки корени на европейския пазар.
Китайските марки досега са адаптирали китайските EV за износ, но вече работят върху модели, проектирани от нулата, за да са по-добре таргетирани към европейски купувачи.
Най-хубавото от всичко (за тях) е, че за разлика от западните конкуренти, китайските брандове не са изправени под натиска да реализират бързо печалби.
Китайската автомобилна индустрия, смесица от държавни и частни фирми, има големи ценови предимства пред конкурентите си. От една страна заради държавните субсидии, от друга заради доминиращото си положение в контрола на суровините и производството на батерии.
Ценовата война доведе до това, че китайските марки се недостижими от западните (на родния им пазар) по цени, като продават своите продукти между $10 000 и $30 000.
Стигна се дотам, че САЩ увеличи четирикратно митата върху китайските електромобили до 100%. В момента Европейският съюз разследва китайските субсидии и скоро може да повиши митата до 25-30%.
Това обаче не се харесва на индустрията, да не говорим, че дори и босове на компании, които преди искаха да бъдат наложени по-високи мита сега обърнаха палачинката и започват да говорят, че това няма да реши проблемите. Визираме Карлос Тавареш, Stellantis. За германската индустрия е ясно, никой от нея не иска по-високи мита, опасявайки се от контра мерки от страна на Китай, каквито вероятно ще се случат, ако ЕС продължи с плана си да вдигне митата.
Интересното е, че за момента не се случва очакваната заплаха: предлагане на китайски автомобили на много по-ниски цени. Напротив, китайците реализират огромни печалби, като от всяка продажба, тъй като продават моделите си в Европа на 2-3 пъти по-високи цени от тези в Китай.
Цените им в Европа са съвсем малко под сравнимите модели на западни автомобилни производители, но китайските модели често са натъпкани с всевъзможно оборудване като стандарта.
Японските производители използваха подобна тактика, когато навлязоха на западните пазари преди десетилетия.
В Китай покупната цена е важна“, казва Бо Ю, мениджър на JATO Dynamics за Китай. „Но за европейските клиенти не е само цената, а разходите за експлоатация, включително поддръжка, сервизиране и остатъчна стойност.“
Основното предизвикателство пред китайските производители е да достигнат до повече европейски потребители, които не знаят, че съществуват. Това дава на т. нар. наследствени производители повече време да предотвратят заплахата от китайския износ, казва Фил Дън, управляващ директор в стратегическата консултантска компания Stax.
Но китайците учат бързо, така че това предимство няма да продължи още дълго."
За да засилят присъствието на марката си, китайските автомобилни производители се обръщат към социалните медии, спонсорства на елитни събития и партньорства с утвърдени дилърски мрежи.
Информираността за китайските автомобили нараства. Според проучване от март на онлайн пазара от Carwow, 50% от респондентите в Германия са заявили, че биха обмислили китайска кола, спрямо 27% от миналия октомври.