Как е-горивата може да удължат живота на ДВГ в ерата на е-колите

Porsche, Stellantis, Ferrari, BMW и други производители се вглеждат все по-задълбочено в СО2 неутралните е-горива, за да удължат живота на двигателя с вътрешно горене в спортните си автомобили и пикапи

Porsche синтетични горива

Porsche

М нозина гледат на синтетични горива (или е-горива, както мнозина ги наричат) като на спасител за любимия ни бензинов двигател. Благодарение на тяхната въглеродна неутралност, тези горива работят толкова чисто, колкото е иден електромобил, като същевременно позволяват на ентусиастите да извлекат всички характерни предимства на автомобилите с двигател с вътрешно горене.

Както пише Automotive News, производителите на автомобили започват да виждат полза от е-горивата не само от гледна точка на ентусиастите, но и от практическа гледна точка. Един от най-основните фактори, които все още пречат на електромобилите за масово разгръщане на пазара, е тяхното тегло, което е със стотици килограми повече от съпоставима бензинова кола. Ако говорим за спортни автомобили, това тегло е коренно противоположно на цялата концепция на този тип автомобили. Затова възможността на производителя да продължи да работи с познатия ДВГ би му дал сериозно предимство по отношение на усещане и пътно поведение на спортната кола.

Друг проблем с електромобилите, който е-горивата могат да решат, е силно променливият пробег. Въпреки всички усилия на някои компании да увеличат пробега на моделите си, този пробег все още е доста променлив въз основа на условия като температура и товар в автомобила (или прикачен).

Решението се търси в посока намаляване времето за зареждане на батерията, но дори и на най-бързо зареждащите се електромобили все още им трябват поне 20 минути, за да достигнат 80% от капацитета на батерията. Сравнено с кола с ДВГ, това си е 10 пъти повече време.

В никой случай това сравнение не отнема от огромния скок, който бе направен за намаляване времето за зареждане не EV. А производителите на е-коли се развиват и на всички други фронтове, в случая няма опит за омаловажаване на тези им постижения.

Освен всичко казано дотук, едно от най-големите предимства на е-горивата е, че изискват малки или дори никакви модификации по автомобила. Това значи, че няма допълнителни разходи за преминаване от бензин на е-гориво, освен самото е-гориво. Професор Грег Дейвис от университета Кетъринг смята, че е-горивата няма да наложат никакви промени по изпускателната система или катализатора.

Дотук всички звучи чудесно, но производството на е-горива въобще не е лесно и евтино. Ако за литиево-йонните батерии се изискват много скъпи полезни изкопаеми, производството на е-горива също изисква сериозни ресурси, за да е това гориво СО2 неутрално.

Как се постига това? В производствения процес трябва да се премахне толкова въглероден диоксид от атмосферата, колкото се получава от изгарянето на самите горива. За да се произведе горивото, от въздуха се премахват емисиите CO2, след което се смесва с водород, получен чрез хидролиза. Този процес изисква големи количества вода и големи количества електричество, за да се постигне разделяне на водородни и кислородни съставки. И тъй като всичко трябва да бъде въглеродно неутрално, електричеството трябва да идва от възобновяеми източници като слънчева енергия или вятърни турбини. Поради тази причина цената на литър е-гориво е многократно по-висока от тази на традиционния бензин – между 4 и 7 пъти по-висока, изчислява Bloomberg.

Но Porsche е тези, които смятат, че си струва инвестицията, за да поддържат двигателя с вътрешно горене жив. Преди години компанията инвестира $75 млн. в завод за е-горива в Чили. Заводът на HIF в Чили очаква да произвежда около 130 000 литра синтетично гориво годишно в първата фаза, с годишен капацитет от 55 милиона литра до средата на десетилетието и 550 млн. литра до около 2027 г.

С малко късмет разходите ще паднат дотогава с развитието на технологията, но дори ако горивото остане рядкост, запазена за богатите, то поне ще поддържа някои от най-добрите автомобили с ДВГ в движение, ако леснодостъпната бензиностанция отиде в миналото.

Източник на статията: carscoops.com

синтетични горива е-горива