Много шум за нищо, е-горивата ще са само за богатите

Германия постигна пирова победа, като извоюва изключение от забраната за продажба на автомобилите с ДВГ, задвижвани от е-горива. Но те ще са супер скъпи и достъпни за богаташите

Пламен Георгиев,
Porsche синтетични горива

Porsche

О коло месец следяхме отблизо сагата с ветото, което Германия наложи преди финалното гласуване на решението от 2035 г. да се забранят продажбите на нови автомобили с ДВГ в Европейския съюз.

В крайна сметка бе постигнато споразумение от общата забрана да отпаднат автомобилите, които използват е-горива за захранване на своите двигатели с вътрешно горене. Това сякаш бе голяма победа, но в действителност само 2% от автопарка на ЕС ще могат да използват такива горива през 2035 г.

Не само това, но е-горивата ще бъдат достъпни само за най-богатите, затова и най-печелившите от ината на Германия ще са Porsche и Ferrari (и други суперспортни автомобили в малки тиражи).

Най-големият проблем е цената. Какво значи е-гориво или синтетично гориво? С помощта на възобновяема енергия се отделя водородът от водата, след което се комбинира с уловен от атмосферата СО2. Сами разбирате, че това е неефективен и много скъп процес. Синтетичните дизелови горива струват между $3,50 и $7 литъра за производство, изчислява BloombergNEF – около 4 до 7 пъти над цената на традиционния дизел в Европа.

Дори след години на увеличаване обема на произвежданите е-горива, след десетилетие те пак ще са поне около 4 пъти по-скъпи от изкопаемите горива. В същото време постоянното развитие на технологиите, материалите и батериите на електромобилите ще ги направят по-достъпни, като ще подобрят и представянето им.

Така само малка група богаташи ще могат да чешат егото си със скъпи спортни автомобили с ДВГ, задвижвани от е-горива.

Ако имаш Ferrari или караш своето Porsche Turbo веднъж седмично, няма да се интересуваш дали литър гориво струва 5 или 8 евро, но това не е гориво за бъдещето,” коментира шефът на Iveco.

Защото тогава Германия разигра този цирк. Простият отговор: за да угоди на Porsche, чийто бивш шеф е поддържал редовни контакти с финансовия министър Кристиан Линднер.

През миналата година компанията инвестира в стартъп, който започна изграждането на завод в Чили за е-горива.

Общото впечатление на индустрията обаче е, че е-горивата не могат да имат някакъв съществен ефект.

Източник на статията: autonews.com

е-горива синтетични горива