В секи един модел преминава през изключително дълъг и взискателен тестови период, предхождащ лансирането му на пазара. Но истинските проблеми се появяват едва след като започнат доставките до хилядите клиенти по света. Проблемът е, че това се случва далеч от тестовите полигони и компютърните симулации, които явно не са свършили добре работата си.
В Европейския съюз има агенция с името Safety Gate (преди Rapid Exchange of Information System), която събира данни за всички рискови продукти в продажби в ЕС, включително и автомобили. Това води до познатите ни сервизни акции, които или изтеглят конкретен автомобил в сервиз за отстраняване на даден дефект, или това става чрез актуализации по въздуха, но в двата случая почти винаги това става за сметка на производителя. За клиента остава само неудобството.
На сайта car-recalls.eu бяха изнесени анализираните данни за всички сервизни акции през 2023 г. в Европа. Колкото повече модели има дадена компания, толкова повече са и сервизните акции, трябва да имате предвид този факт. Също така трябва да е ясно, че многото електроника в автомобила означава и мноог сервизни акции, но това въобще не трябва да оневинява „отличниците“ в класацията, защото BMW и Mercedes са сред тях.
5: Citroën – 20 сервизни акции, засегнали 12 модела
През 2023 г. имаше сериозна акция за софтуерна грешка, която можеше да доведе до по-високи емисии, тя засегна няколко модела: Berlingo (2020-2022), C- Elysée (2019-2022), C3 (2020-2022), C4 (2020-2022), C4 Picasso (2020-2022), C5 Aircross (2019-2022), Jumper (2020-2022), Jumpy (2020-2022) и Spacetourer (2020-2022). Моделите C3 и C5 Aircross имаха по няколко акции всеки.
4: Opel – 21 сервизни акции, засегнали 11 модела
Същата софтуерна грешка, засегнала Citroën, остава идентичен отпечатък и върху Opel. В този случай пробемът засегна следните модели: Astra L (2021-2022), Combo (2020-2022), Corsa (2021-2022), Grandland X (2020-2022), Mokka (2020-2022), Movano (2021-2022), Vivaro (2020-2022), и Zafira (2020-2022).
3: BMW – 21 сервизни акции, засегнали 20 модела
През годината има сериозни акции за отстраняване на проблеми с въздушните възглавници в различни баварски модели през 2023: 1 Series (2003-2015), 1 Series (2012-2014), 2 Series (2022-2023), 3 Series (2003-2015), 4 Series (2014), 5 Series (2012-2014), 6 Series (2012-2014), iX (2021-2023), iX1 (2022-2023), M2 (2014), M3 (2012-2014), M4 (2014), X1 (2009-2015, 2012-2014, 2020-2023), X3 (2003-2015), X4 (2014), X5 (2023), X6 (2006-2014, 2012-2014, 2023), X7 (2023) и XM (2023).
2: Peugeot - 27 сервизни акции, засегнали 13 модела
И тук имаме същата софтуерна грешката като при Citroën и Opel, засегнала: 208 (2020-2022), 301 (2020-2022), 308 (2019-2021), 2008 (2020-2022), 3008 (2020-2022), 5008 (2020-2022), Boxer (2020-2022), Expert (2020-2022), Partner (2020-2022), Rifter (2020-2022) и Traveller (2020-2022).
1: Mercedes-Benz: 38 сервизни акзии, засегнали 20 модела
През годината имаше акция за предупредителната функция за изход, засегнала Mercedes AMG GT (2022-2023), CLS (2022-2023) и E-Class (2022-2023). Имаше акция за неправилно залепени части, засегнала C-Class (2000-2010), CLC (2000-2010), CLK (2000-2010), CLS (2004-2010) и E-Class (2000-2010). За новия EQS EV имаше четири акции.