Н орвежките власти са стартирали разследване срещу Tesla на база клиентски жалби за дефектни части по окачването. Това разбираме само ден, след като вчера ви разказахме за поредния огромен скандал, свързан с американската компания.
Става въпрос за мащабно разследване, при което е установено, че на неопределен брой нови автомобили са монтирани дефектни части по окачването, за които Tesla е знаела. Тя е разпореждала на служителите си да отбиват по всякакъв начин гаранционни искове, прехвърляйки вината за счупените части (по време на движение) върху клиентите.
Сега става ясно, че Norwegian Public Roads Administration (NPRA) е започнала своето разследване още през септември 2022 г. след клиентски жалби. В тях се твърди, че задния долен носач на Model S r Model X се чупи преждевременно, в много случаи по време на движение.
Клиентите са изискали от NPRA да се задейства и да предприеме действия срещу компанията, защото тези дефекти са животозастрашаващи.
Разследване от 2019 г. на инженера на Tesla Ралф ван Гестел установява, че в рамките на 12 месеца преди април 2019 г., е имало докладвани над 3000 случая със счупен заден носач. Неговите данни предполагат, че Tesla е сменяла частта средно на две и половина година след закупуване на автомобила.
Бивши служители и механици на Tesla в Норвегия разказват пред Reuters, че те често са имали работа с гневни клиенти, чиито заден носач се е счупил. Финансовото бреме за ремонт е било толкова голямо, че през 2017 г. те са получили нареждане от Tesla да приписват разходите за ремонт на клиентите, обвинявайки ги, че повредата е настъпила вследствие на агресивно шофиране или други фактори, които свалят гаранционното задължение от плещите на Tesla.
Скоро ще разберем какво ще е решението на норвежкия регулатор, но на фона на скорошните разкрития, едва ли то ще е в полза на производителя. А и да не забравяме, че цяла Скандинавия скочи срещу компанията, подкрепяйки шведките си колеги, работещи за Tesla, които започнаха стачка.
NPRA има още една насрочена среща с Tesla тази седмица, след което трябва да излезе с решение до 25 декември. Едното решение да приключи разследването без последствия, другото – да изиска обявяване на сервизна акция за всички Model S и X в страната.
Сега чакаме да видим дали подобни действия няма да бъдат предприети и от други европейски държави, вероятно първо от скандинавските, защо не и от Германия.