Alfa Romeo направи последната 8C през 2010 г. Цели 13 години в гамата на италианците нямаше истински суперавтомобил, но сега Жан-Филип Импарато получи зелена светлина от Stellantis, за да видим това възродено име като първия електромобил на Alfa Romeo въобще.
И това не е наследник на 8С, а почит към може би най-емблематичния модел на марката, пресъздаден през призмата на модерното. Затова може да се поръча и като електромобил, и като конвенционален такъв с V6.
Alfa Romeo 33 Stradale
Иначе оригиналът се появява на бял свят в края на 60-те години, когато са направени само 18 бройки. Прекрасната нова 33 Stradale с ретро нюанси ще бъде ръчно изработена от Carrozzeria Touring Superleggera. Това ще направи модела втория в последните години, който ще получи поръчково купе от каросерийна компания, след като миналата година видяхме Giulia SWB Zagato.
Модерната 33 Stradale ще бъде направена в тираж от 33 екземпляра, които вече са продадени. След миналагодишното издание на GP на Италия на пистата „Монца”, Alfa Romеo разкрива своите планове пред избрани клиенти. Говори се, че стартовата цена е около 3 млн. евро, но двоумящи се не е имало. Колите са продадени още тогава. Още повече, че една с една няма да има еднакви, тъй като опциите за персонализация са огромни. Отива се дотам, че клиентът може сам да избере 8-цифрения VIN номер, който ще бъде изписан и на централния тунел.
И най-интересното, клиентите са имали избор: конвенционално задвижване с централно разположен 3,0-литров битурбо V6 с 650 к.с. или електромобил със 740 к.с.
Електрическото задвижване прави този специален модел първия на Alfa Romeo на ток. От компанията казват, че той ще има пробег от 450 км (WLTP), подробностите са кът.
Електромоторите са три, конфигурация, която е взаимствана от Maserati Granturismo Folgore. Също като братовчеда с „тризъбеца” на предния капак, 33 Stradale може да се поръча и с конвенционално задвижване.
Бензиновият V6 е актуализирана версия на 2,9-литровия агрегат, монтиран в Giulia и Stelvio Quadrifoglio, но напомпан със 132 к.с. повече. Тук всичките 650 к.с. отиват към задната ос посредством 8-степенен „автомат” от ZF.
И в двата случая 33 Stradale ще се ускорява до 100 км/ч за под 3 секунди, докато максималната скорост е 333 км/ч (подходящо за името, нали).
Alfa Romeo казва, че е имала „амбициозната” цел да гарантира, че автомобилът ще се чувства у дома си както на пистата, така и на пътя, затова се предлагат режимите Strada и Pista. В първия случай окачването е по-меко, дроселовата клапа реагира по-бавно, а изпускателните клапи не се отварят до 5000 об/мин. Обратно, в режим Pista всичко се изостря: дроселът става по-чувствителен, окачването с двойни А-рамена отпред и отзад се втвърдяват, а изпускателният клапан е постоянно отворен.
Маневреността на пътя и пистата се подпомага от система за завиване на четирите колела, разработена от Alfa Romeo, която я описва като "semi-virtual". За спирането се грижат карбон-керамични вентилирани дискове Brembo.
За да се държи под контрол теглото на автомобила, монококът на 33 Stradale е изработен от карбон, а шасито е алуминиево. Рамките на прозорците също са карбонови.
В дизайна е гонена целта да се копират пропорциите на оригинала възможно най-близко. Отпред виждаме познатата V-образна радиаторна решетка, наречена Scudetto Shield, като целият профил е аеродинамично оптимизиран. Акцентът върху аеродинамиката включва въздуховод, интегриран във фаровете и заден спойлер, насочващ въздух към страничните въздуховоди.
В интериора отново властват карбонът и алуминият, докато за тапицерията е използвана предимно Алкантара. На волана няма нито един бутон, като няколко контролери са монтирани на таблото над главата на водача, характеристика, за която Alfa казва, че е предназначена да даде усещане за самолетен кокпит. А седалките пък са вдъхновени от тези в оригиналната 33 Stradale.
Клиентите са имали възможност да избират между Tributo и Alfa Corse, както и между три цвята: син, червен и бял. Ако аз можех да избирам, спокойно ще определя този автомобил за един от най-красивите, появявали се от началото на това десетилетие.