М аркуч, кофа и гъба. Това са сцени от близкото минало и българското кино, но дори и днес подобна мила гледка може да се види не само в малките градове, но и в столицата. Подобна СПА процедура за автомобила обаче може да доведе до някои повреди по колата.
Вреда от гъбата
Основният недостатък на ръчното миене с гъба и кофа е ограниченото количество вода и голямото количество мръсотия. Ако каросерията не е измита с маркуч и не отмиете праха, пясъка и химическите отлагания, съществува риск от абразивно увреждане на боята.
Ако просто излеете няколко кофи отстрани на колата и започнете да търкате повърхностите с парцал, тогава най-вероятно водата ще намокри само повърхността и ще превърне мръсотията в абразивна паста, която при триене ще започне да надраска повърхността.
Колкото по-ревностен е в старанието си шофьорът с гъба или парцал, толкова повече щети ще причини на купето. В резултат на това боята на автомобила ще помътнее и след това ще се покрие с матов филм.
Дори ако водачът се въоръжи с маркуч и щедро намокри повърхността на купето, преди да премине през него с парцала, пак няма да е възможно да се избегне напълно риска от повреда на боята. Налягането на водата от чешмата не е достатъчно, за да отстрани полепналата мръсотия, което означава, че останалата мръсотия ще трябва да се изтрие с парцала или гъбата.
Освен това в тях се натрупва пясък и фин прах, а при допир до метала действа и като абразив. Колкото по-често водачът прибягва до ръчно миене с кофа, толкова по-зле ще изглежда боята. Кофа с парцал трябва да се използва само за отстраняване на най-трудните замърсявания.
Водоструйката е решението на въпроса
Безконтактното измиване е добро. Основното е да насочите струята под ъгъл към повърхността на купето, за да улесните премахването на мръсотията. След това е добре да нанесете алкална пяна, която ще разтвори упорития химически филм и ще го превърне в емулсия, която лесно се отстранява с последващо изплакване.
Използването на силна водоструя носи и някои рискове. Ако доближите струята твърде близо до повърхността на купето на стар автомобил, има риск от отлепване на малки парченца боя. Водата попада в микроскопични пукнатини, разширява ги и разрушава цели слоеве покритие.
Най-често това се случва на вече повредени участъци от каросерията, на праговете, в долната част на вратите или в предния ръб на предния капак. Това е мястото, където камъчетата се удрят по време на движение и причиняват появата на малки пукнатини.
Следователно дюзата на устройството трябва да се държи на разстояние най-малко 30 см от повърхността на купето. Не може да насочвате струята директно към паркинг сензорите. Също така не бива да насочвате силната струя директно през предния въздухозаборник, защото може да повредите меките пчелни пити на радиатора.