Т ракащият звук при потегляне е доста често срещано явление. Особено за по-старите автомобили, които изобилстват по пътищата ни. Намирането на причините за подобно почукване не е толкова лесно, тъй като те може да се най-различни.
Естеството на звука от почукване може да бъде напълно различно, но има редица типични неизправности, които лесно могат да бъдат разделени на подгрупи и да разберете какво точно не е наред с колата.
Окачване и кормилно управление: какво чука?
По шасито и кормилното управление на автомобила има много части с връзки гума-метал, шарнири и други части, които са подложени на износване. Крепежните елементи също са обект на износване.
По време на работа - особено на лоши пътища - механичното износване води до структурна повреда и луфт. При потегляне от място почукването се чува особено ясно.
Тъпото, глухо притракване може да възникне при износване на обезшумяващи блокове или сферични шарнири в носачите а окачването. Тези звуци ще бъдат ясно чути при преминаване през различни неравности. Това трябва да ви е като алармен сигнал в съзнанието, че нещо не е наред.
Повредата на горните опорни лагери на предните носачи също може да доведе до почукване. В тази ситуация подмяната на тези части ще помогне. Въпросните лагери могат да бъдат диагностицирани и при завъртане на волана на място. Опитните шофьори съветват тези компоненти да се проверяват поне веднъж месечно.
Препоръчително е да обръщате внимание на почукването и ако забележите различно тракане, незабавно да потърсите причината. Източникът на нестандартно почукване може да бъде и кормилната рейка.
Опорни точки за двигател или скоростна кутия
Любителите на рязкото потегляне от място може да имат проблеми с опорите на силовия агрегат (прието е да се наричат и възглавници). В техния дизайн също е използвана гума, която с течение на времето губи своята еластичност, разпада се и се разкъсва (същото важи и за хидравличните опори). В резултат на това се получава почукване при потегляне, което ясно се предава през купето.
Трансмисия: как да отстраните потракването?
Тук почукването може да се появи например заради луфт в механизма на съединителя. Самите задвижващи механизми, шарнири или самата скоростна кутия, в която маслото трябва да се сменя периодично, обикновено се проявяват в метално стържене, бръмчене и пращене.
Например, скърцане отпред, когато завъртите волана, почти винаги е дефектен шарнир. Скърцане при превключване на предавки подсказва, че синхронизаторите не са наред, а увеличеният шум при движение напред или назад показва износване на лагерите или зъбните колела.
Износването на пиньонните оси и диференциалните предавки за задвижването на четирите колела също води до почукване при потегляне. Ако колата е с предно задвижване, тогава ще се чуе отпред, ако диференциалът е отзад, тогава тракането ще се чува в областта на задните колела.
Неизправностите и повредите на автоматичните трансмисии обикновено са придружени не само от почукване, но и от грубо превключване и вибрации. Ролките или ремъкът/веригата на вариатора може да са износени. Недостатъчното ниво на маслото (и неправилният избор) в „класическата“ автоматична трансмисия също може да причини почукване след стартиране.
Ремонтите на подобни дефекти трябва да се извършват от квалифициран персонал, разполагащ с нужните умения и оборудване.
Изпускателна система: тракане и причините за него
Да, ауспухът на автомобила също може да генерира притракване. Причина за това може да са износени опори на двигателя, което води до по-силни движения на силовия агрегат при потегляне от място, поради което изпускателната тръба може да се добре до шасито, а оттам се генерира и неприятният звук.
Други причини за почукване при потегляне и спиране
Има и други източници на тракане при потегляне, които се чуват от време на време или постоянно при натискане на газта - разхлабена защита на картера, разхлабени болтове или гайки на колело, разхлабена накладка в спирачния апарат, накладки.
Някои шофьори често стават предпазливи, дори когато необезопасен товар се търкаля в багажника на колата и се удря отстрани.
Какво да направите, ако нещо трака в колата?
Едно почукване не трябва да ви плаши твърде много. Но повтаряне с определена честота - да. Основното нещо е да не отлагате твърде дълго, тъй като луфтовете в опорите на окачването, кормилното управление, трансмисията или силовия агрегат не само засягат безопасността на движението, но и ще напреднат в бъдеще, което ще доведе до повишено износване на съседни части. В резултат на това ремонтите ще бъдат по-трудни и скъпи. Това е особено вярно в случаите, когато почукването е придружено от други проблеми - груба работа на скоростната кутия или повишен шум при шофиране.