Как да разберем кога е време за смяна на накладките

Тук ще стане въпрос за различните видове спирачни накладки, както и кога и защо трябва да се сменят и какво да търсите при избора на нови консумативи

накладки спирачки

iStock

С ъвременните накладки, понякога наричани спирачни челюсти, се състоят от метална плоча с фрикционна накладка. В автомобила тези елементи генерират спирачна сила чрез натиск върху повърхността на спирачния диск или стената на спирачния барабан. Спирачните накладки, както и спирачните дискове и барабани са консумативи. Подробностите за този консуматив описва avto.mail.ru.

Видове спирачни накладки, категоризация

Накладките се разделят в три категории. Първата са накладки, монтирани заводски на автомобила. Те са е най-добрите. Втора категория накладки се предлагат та вторичния пазар, по правило те са направени от по-евтини материали. Третата категория накладки са предназначени за експорт в развиващите се страни.

Какво казва цветът на накладките

Черен: това са стандартни, класически накладки, чиято работна температура не превишава 400 С.

Зелен: накладки с увеличен коефициент на триене, издържащи на температура от 600 до 650 С.

Червен: тава са накладки, монтирани на състезателните автомобили. Максималната им работна температура достига 750 С.

Жълт, циян, син: тези цветове говорят за специално произведени накладки за използване при високо натоварване и издържат до 900 С.

Кога трябва да сменим накладките

Счита се, че накладката трябва да се смени, когато фрикционната повърхност намалее под 3 мм. След това, а за предпочитане дори по-рано, износените накладки трябва да бъдат сменени. В противен случай ще се стигне до надраскване на спирачния диск,а това ще наложи и неговата смяна.

При дисковите спирачки е възможно да се разбере визуално, че накладките са износени чрез оценка на остатъчната дебелина на фрикционните плочи. Индикаторите за механично износване също могат да помогнат при оценката, това е пружинираща пластина, която започва да докосва спирачния диск и издава остър звук, когато накладките започнат да се износват.

Съществува и алтернатива под формата на електронни сензори за износване, вградени в структурата на фрикционния материал, с които са оборудвани много съвременни модели. Така че е възможно не само да се определи степента на износване навреме (съответната индикация се показва на таблото), но и да се изчисли оставащият ресурс на накладките.

Как да смените накладките: основните правила

Процедурата за смяна е подробно описана, но препоръчително е това да се прави в сервиз. Все пак спирачната система е една от най-важните в автомобила, затова не трябва да се оставя нищо на случайността. Най-важното след смяна на накладките е обезвъздушаване на спирачната система. След това се препоръчва избягване на рязко спиране през първите 50д км след смяната на накладките.

Кои марки заслужават доверие

Не пестете за този консуматив, затова е добре да се погледне към отличниците, които са предимно с европейски и американски произход: Ferodo, Brembo, Lucas, Jurid, Hella Pagid, ATE, Bosch, Bendix. Нелоша репутация имат и продуктите на азиатските Allied Nippon, Akebono, Advics, Textar, NiBK, Hankook Frixa, Nisshinbo, Sangsin.

Защо е опасно да не смените накладките навреме

Ръководствата за експлоатация на автомобила, като правило, предвиждат, че допустимият пробег след задействане на сензора за износване на накладките е не повече от 1000-1500 км. Ако пренебрегнете предупрежденията и продължите да карате на накладки, които са почти напълно износени, тогава заедно с накладките ще започнат да се износват спирачните дискове и други части на спирачната система. Поради силно износени накладки, буталата в спирачните цилиндри могат в крайна сметка да се задръстят и изкривят и тогава няма да можете да спрете, а от това може да произтекат тежки последствия.

Колко често трябва да се сменят спирачните накладки и дискове?

Графикът за подмяна зависи от конкретния модел и стила на шофиране. Средно при работа на автомобил в градски условия предните накладки заминават между 30 до 50 000 километра. Задните са достатъчни за около два пъти по-голям пробег, тъй като са натоварени по-малко. Спирачните дискове обикновено се сменят след износване на два комплекта накладки. Що се отнася до спирачните барабани, техният среден експлоатационен живот достига около 100 000 километра.

наказания съвети полезно