Д а започнем с теорията: как работи коляновият вал? Когато възникне възпламеняването в горивната камера, където гориво-въздушната смес се „срещне“ с искра от свещ, буталото се нагнетява надолу, бутайки коляновия вал с мотовилката. Коляновият вал е извит, стъпаловиден, така че цилиндрите, натискайки го последователно, му придават въртене, което през скоростната кутия, т.е. чрез поредица от предавки, стига в крайна сметка до колелата.
Мотовилката е свързана с коляновия вал, естествено, не директно, а чрез втулка, направена специално за намаляване на смъртоносното триене. По същата причина, за да се намали триенето, има и втулки на леглата на коляновия вал, кухините, където е монтиран в блока. Не трябва да забравяте и за моторното масло, което, първо, трябва да се доставя в необходимото количество, и второ, трябва да отговаря на изискванията и да изпълнява задачата си за смазване.
Коляновият вал е тежко парче желязо, изработено от висококачествена сплав, закалено и като цяло много издръжливо. Ето защо е скъпо, между другото. За да го счупите или развалите, трябва сериозно да се потрудите. Но времето, неправилната експлоатация, небрежността и нискокачествените консумативи вземат своето.
Защо коляновият вал се износва?
Изяснихме теорията, нека да преминем към практиката. При идеални условия експлозията на въздушно-горивната смес се случва в точното време, когато буталото е на правилното място, взривната вълна го избутва надолу, завъртайки коляновия вал, двигателят работи както е предвидил инженерът. Но това са идеални условия. Много популярна ситуация е, когато сместа гориво-въздух в камерите експлодира не от искра, а от компресия, тоест в неподходящ момент - октановото число не е това, което се изисква. В този случай се получава детонация и лъвският пай от удара отива директно върху коляновия вал.
Липсата или ниското качество на моторното масло незабавно засяга най-тънките елементи, там, където коляното лежи в „леглата“ и е свързано с мотовилките: износващите се втулки започват да повдигат самия колянов вал. Това може да доведе до това, от което всички се опасяват: скъп ремонт.
„И сега кво праим“
Както вече казахме, проблемът е във втулката: тя се износи, шийката на коляновия вал се износва и се появява празнина. В случай на значително, но все пак обратимо износване, майсторът ще даде коляновия вал на стругар, който внимателно ще отстрани няколко микрона, но стругари в България... йок.
Развоят на събитията е ясен: или нов (но това е скъпа инвестиция, много скъпа дори), или обява за продажба на колата като „чисто нова“, пък щастливецът, ако е достатъчно недалновиден, за да купи колата без експертно мнение, да се оправя.
В общия случай коляновият вал е една от най-надеждните и издръжливи части на двигателя с вътрешно горене. При правилна и внимателна експлоатация той ще оцелее както при първия, така и при втория ремонт на двигателя. Но е важно да следвате процедурата за поддръжка, да сменяте редовно маслото на двигателя и да слушате внимателно двигателя, като редовно извършвате диагностика. И помнете вечното, но винаги вярно правило: превантивните ремонти винаги са по-евтини от реалните. Това умение наистина спестява пари.