З имата, или по-конкретно ниските температури и мокрите пътища, за сняг даже няма да говорим, засягат всички превозни средства. Мотоциклетите са най-потърпевши, защото не могат да бъдат ползвани през тази част на годината, да не говорим, че тогава е особено опасно дори и за едно кръгче през последните слънчеви лъчи на ноември, защото асфалтът вече е много студен, а това значи, че няма никакво сцепление.
Затова е време моторът да бъде зазимен, а на вас ви остава да изчакате до пролетта и откриването на сезона отново. Но ето и някои полезни съвети, за да е готова двуколесната ви машина за екшън.
За по-немърливите, съхранението на мотора през зимата се свежда само за паркирането му в гаража и забравяне за него в следващите шест месеца. Тъжно е, истински моторджия не би си го позволил, но това се случва, вероятно не рядко.
1. Измийте мотора
Може да изглежда напразно да миете мотора, предвид факта, че няма да го ползвате половин година, но това може да попречи появата на проблеми по-късно. И задължително трябва много добре да подсушите машината, за да не отваряте врата за корозията. Използването на вакса и други препарати не е задължително, но допълнителният слой защита никога не е излишен.
2. Заредете мотора с всички нужни работни течности
Точно като всичко на този свят, ако е направено, за да е пълно с течности, значи го направете. Това включва всичко: от моторно масло и спирачна течност до гориво и охлаждаща течност.
Трябва да направите това, защото наличието на течността, където е нужна ще помогне за по-добра защита на частите на мотора през времето, в което той е неподвижен. Това значи, че корозията няма да си проправи път, а вие ще може да се метнете на седалката и да потеглите почти веднага при първите подходящи условия.
Тъй като сипването на масло в мотоциклет не значи да долеете, а да го смените, направете същото и с маслените и въздушни филтри.
3. Добавете стабилизатор за гориво
Това ще предотврати загуба на качества на бензина с течение на времето.
4. Откачете акумулатора
Подобно на автомобилите, оставянето на мотора за дълго време може да причини тотал щета на акумулатора. Затова е добре да откачите акумулатора.
5. Покрийте ауспусите
За насекомите и други животинки, както и за праха и друга мръсотия, всяка дупка изглежда като потенциален нов дом. А вашият мотор има поне един такъв „дом” с отворена врата. Затова покрийте аспуха(сите), както и всеки друг отвор, например вентилационните отвори. Не забравяйте обаче да изпълните същите стъпки в обратен ред, когато дойде време да се метнете отново на мотора.
6. Напомпайте гумите и ги завъртайте от време на време
В идеалния случай гумите на мотора не бива да докосват земята, но в повечето случаи това не е възможно.
Винаги е добре да оставите мотора с гуми, напомпани до предписаното налягане. Добра препоръка е от време на време да завъртате гумата, за да се сменя контактната площ с настилката.
7. Стартирайте редовно двигателя
Няма еднозначна препоръка на какъв интервал от време трябва да се изпълнява това упражнение, но не е зле на няколко седмици да вливате малко живот в двигателя.
Къде да съхранявате мотора?
Ок, това е тъп риторичен въпрос, но все пак има нюанси. На практика може да съхраните мотора навсякъде, но, естествено, винаги е добре да е в сух, проветрен гараж. И, разбира се, покрит, за да не се натрупва прах върху него.
Гаражната врата не може да спре човек, решил да влезе в гаража ви. Затова не е зле и допълнително заключване на мотора, макар че, не дай Боже, реши ли някой да го открадне, то вероятно ще успее.