Украйна планира да премине на електромобили до 2030 г.

Пламен Георгиев,
Volkswagen e Up електромобили

, Volkswagen

Volkswagen e-Up

Б роят на електромобилите в Украйна расте толкова бързо, че по този показател страната е в Топ 10. Към момента в страната са регистрирани почти 27 000 „зелени” автомобили. От тях над 7000 са купени тази година. През 2018 г. са били закупени 5300 електромобили, което е било почти два пъти повече спрямо 2017 г. Това е довело до отмяната на някои данъци за е-колите.

Но въпреки бързото нарастване на продажбите на този тип коли, те все още съставляват едва 3 – 3,2% от общите продажби. В Норвегия този процент вече е над 50.

Прогнозата на аналитиците на IRS Group казва, че след пет години в Украйна ще има около 246 000 е-коли. Темпът на нарастване на тези продажби ще продължи да расте заради „нулиране” на данъците. Украинците могат да внасят електрически автомобили и да не плащат и стотинка за митническо освобождаване, не е необходимо да плащат ДДС - 16,8%, а също и акциз - 1 евро за всеки kW капацитет на батерията. През 2015 г. парламентът отмени митото от 10%. Остава само данъкът към Пенсионния фонд - 4,8%, който се заплаща при регистрация на автомобил. Има голяма вероятност този данък да бъде премахнат.

Цените на батериите са паднали с 87% спрямо 2010 г.

Китай заменя субсидиите с квоти за е-коли

Предложението за преминаване към електромобили е записано в проектозакон №2532, който ще бъде вкаран в радата за гласуване.

"За да се запази околната среда, да се изпълнят международните задължения за намаляване на вредните емисии, да се подобри екологичната ситуация в градовете, както и да се намали зависимостта на икономиката от вноса на нефт и нефтопродукти, държавата определя приоритета си да премине към електрически автомобилен транспорт до 1 януари 2030 г." казва една от точките на проекта.

Какво ще промени новият закон (ако бъде приет):

До 31 декември 2022 г. Пенсионният данък се отменя при регистрация на електрическо превозно средство; до 31 декември 2024 г. електрическите автомобили със зелени табели ще могат да се движат в бус лентите; Министерският съвет трябва да разработи държавна програма за облекчаване на кредитите и застраховките за закупуване на електромобил. Правителството също така трябва да създаде програма за развитие на украинските производители на електрически автомобили, производството и утилизацията на батериите.

GM и LG Chem правят мегазавод за батерии с капацитет 30GWh

Полша въвежда високи субсидии за евтини електромобили

Към днешна дата в Украйна има 2054 зарядни станции с 4069 зарядни точки, пресмята PlugShare. През 2014 г. броят на станциите е бил едва 35. На една зарядна станция в момента се падат по седем електромобила (около 3,5 на всяка зарядна точка), което е съизмеримо с Европа. Проблемът е, че тези зарядни станции работят с променлив ток, което прави зареждането изключително бавен процес. Освен това са разположени в големите градове, а и бюрокрацията спъва разрастването на мрежата. Но най-големият проблем е, че зарядните станции са неизгодни за бизнеса.

Новият проектозакон трябва да реши по-голямата част от проблемите, свързани със зарядните станции. В него се казва, че до 31 декември 2024 г. операторите на зареждащите станции не трябва да получават лиценз; до 31 декември 2022 г. няма да е необходимо да се плаща за свързване и разпределение на капацитета за операторите на зарядните станции; новите бензиностанции, които се изграждат извън градовете, трябва да бъдат оборудвани със зарядни станции.

Ако има повече е-коли, продажбите на бензинови автомобили ще спаднат. А акцизът от горивото отива в Пътния фонд. За да се гарантира, че пътищата няма да останат без финансиране, ще бъде въведен нов данък. Това е предвидено в новия проектозакон № 2532. От 1 януари 2025 г. данъкът ще се събира от операторите на зарядните станции, като размерът му ще се начислява на база количеството консумирана енергия.

ЕК одобри 3,2 млрд. евро за развитието на е-мобилността

Световният SUV-автопарк е по-мръсен от авиацията и корабоплаването

Смартфон зад волана = до година затвор в Япония

Източник на статията: Vesti.bg

Украйна е-мобилност е-коли електромобили