В се по-големият ръст на продажбите на SUV заплашва опитите на Великобритания да изчисти транспортния сектор. Това се твърди в новия доклад на UK Energy Research Centre (UKERC). В документа, наречен Review of Energy Policy, се казва, че желанието на клиентите за по-големи автомобили „саботира зелената революция в транспорта”. Докладът, който набляга върху някои от предизвикателствата пред постигане на целта от нулеви вредни емисии през 2050 г., препоръчва „моментални действия” за намаляване продажбите на големите автомобили.
Данните в проучването показват, че във Великобритания са продадени 1,8 млн. SUV през последните четири години. Така през 2018 г. делът им възлиза на 21,2%, като само три години по-рано този процент е бил само 13,5%.
Тъй като SUV-овете са по-големи и по-тежки от стандартния лек автомобил, UKERC твърди, че този тип превозни средства отделят над 1/4 повече CO2 от лек автомобил от средния клас, докато разликата със средноразмерен електромобил е почти 4 пъти. Приемайки, че по-голямата част от тези SUV-ове ще се движат по пътищата на Великобритания поне десетилетие, докладът изчислява, че за този период те ще изхвърлят допълнителни около 8,2 млн. тона емисии СО2.
Крайният извод на доклада е, че Великобритания трябва да спре продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2030 г. – 10 години по-рано от правителственото решение забраната за продажба на бензинови и дизелови автомобили да влезе през 2040 г. Активистите предупреждават още, че голямата популярност на SUV-овете на пазара на електрически автомобили означава, че дори е-колите „изразходват повече енергия от обикновено.
Тези данни идват само месец, след като International Energy Agency (IEA) публикува свой доклад, в който се казва, че SUV-овете са вторият най-голям замърсител на въздуха, изпреварвайки авиацията, тежката индустрия и корабоплаването. Според същия доклад, в момента на този тип автомобили се пада около 40% от продажбите в световен мащаб (около 50% в САЩ и малко над 30% в Европа). В резултат на това световния SUV автопарк е нараснал от 35 млн. през 2010 г. до 200 млн. днес. Заедно те отделят „грубо 0,7 гигатона (Gt)” СО2. Това е увеличение с 0,55 Gt спрямо 2010 г. За това време емисиите от авиацията и корабоплаването са нараснали с под 0,4 Gt, докато само производството на електричество е довело нарастване на емисиите СО2 с около 1,4 Gt.
Българката, която направи интериора на най-мъжкия Mercedes