П рез август 2019 г. в Полша е имало регистрирани 6672 електромобила, което е едва 0,2% от целия парк. Това е много под нивата за Централна и Източна Европа (при нас ситуацията е още по-плачевна). Въпреки това, или може би точно поради тази причина, полското правителство си постави амбициозни цели по отношение на е-мобилността, но с някои уловки.
Според политиците във Варшава, до 2030 г. в Полша трябва да има 600 000 електромобила. В момента в Словакия на 300 конвенционални автомобила се пада по един електрически, докато в Полша бройката е 500 с ДВГ спрямо една е-кола. В същото време в Германия на всеки 50-ти конвенционален автомобил има един електрически.
Статистиката на European Automobile Manufacturers Association (ACEA) показва, че има поне два примера в Европа, които са крайно противоречиви спрямо резултатите. Словения ще вдигне еко субсидията до 8000 евро (от и така сериозните 7500) от декември. Това се изразява в най-високото проникване на електромобили на пазарите в Централна и Източна Европа.
Противоположният пример е Румъния. В северната ни съседка се дава най-голямата еко субсидия: 10 000 евро. Въпреки това регистрациите на нови електромобили е едва 0,5%, което е достатъчно само за средното ниво в страните от нашия регион. У нас, както знаете, субсидия липсва, освен ако не говорим за държавна поръчка за различни институции, като дори и в този случай въпросните институции избягват еко колите.
В Полша (до момента) също нямаше субсидия, но това вече се промени. Правителството въведе субсидия в размер на 37 500 злоти (8600 евро), но за електромобили, чиято цена не надвишава 125 000 злоти (29 000 евро). Ако е-колата е по-скъпа от това, тя не получава субсидия. Другата уловка е, че фирмените коли, плъг-ин хибридите и електрическите автобуси са изключени от програмата.
Тази мярка може да има влияние, тъй като проучвания показват, че много от купувачите в Полша се въздържат от покупка, водени от финансови съображения. Ето защо органите искат да промотират автомобилите от категория М1. Цената на Opel Corsa-e в Полша е под 29 000 евро, а тази на Renault Zoe около 28 000 евро. Но в рамките няма да се вместят Nissan Leaf (36 500 евро) или бъдещият VW ID.3, да не говорим за по-големите и луксозни модели.
Макар и положителна стъпка, тя търпи повече критики, тъй като експертите изтъкват, че електрическа кола ще могат да си купят пак само по-заможните клиенти, тъй като такъв малък електрически автомобил подхожда по-добре като втори в семейството. Докато клиентите, които могат да си позволят само една кола, предпочитат по-голям семеен автомобил, който няма как да попадне под ценовата граница от 29 000 евро.
Audi налива 12 млрд. евро за електрификация до 2024 г.
ЕК вдига мерника на плъг-ин хибридите
Австриец иска да рециклира своя електромобил, но никой не се наема