С поред последните анализи на Bloomberg New Energy Finance, средната цена на пакета с батерии е спаднала с 87% до $156 kWh през 2019 г. спрямо 2010 г. Анализът на BNEF смята, че през 2024 г. може да се слезе под границата от $100/kWh.
Този спад през последните девет години, според Bloomberg, се дължи основно на увеличените обеми на поръчките, общия ръст на продажбите на BEV (е-коли с батерии) и нарастващия обем на батериите, чиито катоди са с по-висока енергийна плътност. В бъдеще се очаква, че новият дизайн на пакетите и по-ниските производствени разходи ще понижат цените още повече.
Добър пример в тази посока даде китайският производител на батерии CALT по време на IAA, когато представи технологията Cell-to-Pack. При нея клетките са интегрирани директно в пакета батерии, а не както преди това в модули. Тъй като тази технология елиминира междинната стъпка чрез модулите, готовата за монтиране батерия става по-лека, по-малка и по-евтина.
“Според нашите прогнози, до 2030 г. пазарът на батерии ще възлиза на около $116 млрд. годишно, като тук не се включва инвестицията във веригата за доставки,“ казва Джеймс Фрит, един от авторите на доклада BNEF. “Тъй като цените на батериите падат, купувачите ще получават по-висока стойност срещу заплатената цена, отколкото това се случва днес.”
Audi налива 12 млрд. евро за електрификация до 2024 г.
Полша въвежда високи субсидии за евтини електромобили
Както вече казахме, докладът предвижда, че цената ще достигне „близо“ до $100/kWh през 2023г., а на следващата година може да спадне под този праг, ако обаче общото търсене надхвърли 2 TWh. Тази цена отдавна се посочва като праг, над който BEV може да се конкурира ценово с автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Особено интересен аспект от доклада на BNEF се крие в оценката, която е свързана с прогнозите за след 2024 г. Споменава се цена от $61/kWh през 2030 г., но достигането да нея е свързано с прекалено много вероятности и сценарии, затова все още е прекалено рано да се говори за след 5 и повече години.
Умопомрачителни разходи за поддръжката на Bugatti Veyron
Първото 3D дигитално приборно табло е дело на българи, внедрява се в Peugeot 208