Продажбите растат, но печалбата остава мираж за повечето китайски EV производители

Програмата за субсидиране на покупката на електромобил в Китай започва още през 2010 г. Днес пазарът е изключително голям, но печалбите за производителите си остават мираж, поне за повечето от тях

Пламен Георгиев,
Nio ES8

, NIO

Nio ES8

С ъс сигурност Китай е пазарът, където електрическата мобилност е най-развита. Ако гледаме само продажбите, които някои производители на електромобили в Китай отчитат, човек може да си помисли, че всичко е песен. Само че, освен BYD, никой от тези производители не е на печалба от въпросните електромобили.

Често сочени като „сърфистите”, грабнали гребена на EV вълната в Китай, Xpeng, Li Auto и Nio увеличават своето пазарно присъствие не само в родината си, а и в света. Доставките на Xpeng скочиха с 98% до 34 422 автомобила през второто тримесечие, докато тези на Li Auto с 63% до 28 687. При Nio процентът бе само 14, равняващи се на 25 059 бройки.

Това би трябвало да са добри новини, нали? Естествено, само че финансовите отчети на трети компании показват друго. Нетната загуба на Xpeng се е увеличила със 126% до 2,7 млрд. юана ($376 млн.) през въпросното второ тримисечение на годината. Загубата на Nio е скочила с цели 370% до 2,8 млрд. юана ($393 млн.). Загубата на Li Auto е доста по-скромна, само 641 млн. юана ($90 млн.), ръст от 172%, показва доклад на Auto News.

Подобна е историята при Changan Automobile Co. и GAC Motor Co. Първият отчита нетна загуба от 1,5 млрд. юана ($210 млн.) през първата половина на годината. Подразделението му Avatr също е на загуба от 252 млн. юана ($35 млн.). Що касае GAC и подразделението Aion EV, нетната му годишна загуба е близо 1,4 млрд. юана ($196 млн.), макар продажбите да нарастват.

Само BYD е извън тази тенденция. Производителят, за който все по-често пишем за европейските му адмирации, е най-големият китайски производител на електромибили. През първата половина на годината той е продал 641 350 автомобила. Компанията е и вторият по големина производител на батерии в Китай. Печалбата му е скочила с 206% до 3,6 млрд. юана ($505 млн.) за първите шест месеца на годината.

Тук обаче трябва да напомним и христоматийния пример с Tesla, която до преди 2-3 години бе на крачка от фалита, но сега е движещата сила за промяна на индустрията. Възможно е всички тези загуби да са плод на мощни инвестиции в производствени мощности, а може и да не са. Времето ще покаже.

Китай китайски автомобили