П реди година-две вероятно все още е имало много скептици, отричащи бъдещето на автомобила. Сега също има такива, но определено автомобилът върви към пълната си трансформация – от бензин и дизел на ток, от задължителния волан към премахването му въобще от интериора. И ако за втория сценарии все още няма времева яснота, то за електрификацията на индустрията има рамка.
Дава я последният анализ на BloombergNEF, цифрите в който са красноречиви. Да, Covid-19 спря развитието на цялата индустрия, но до 2022 г. на пазара ще има около 500 изцяло електрически модела. През 2015 г. продажбите на електрически автомобили в света са били 450 000, докато миналата година завърши с реализирани 2,1 млн. Тази година се очаква да бъдат реализирани 1,7 млн. продажби, но по-интересното е какво следва. Анализът предвижда 8,5 млн. продадени е-коли през 2025 г. През 2030 г. цифрата вече ще възлиза на 26 млн., докато през 2040 г. – 54 млн. продадени е-коли годишно.
Брюксел ще стимулира продажбата на е-коли с десетки милиарди евро
Пазарният дял в момента все още е много малък (2,7% в края на 2020-а), но горните цифри говорят за друга тенденция. През 2025 г. на електромобилите ще се падат 10% от общите продажби, през 2030 г. цифрата ще е 28%, докато през 2040 г. цели 58% от продадените нови автомобили ще са електрически.
В абсолютни стойности броят на електромобилите също ще се увеличи драстично, но процентите няма да са толкова големи. Причината е, че към 2030 г. по пътищата в света ще има 1,4 млрд. автомобила, като от тях 8% ще са електрически (116 млн.). Този процент ще се увеличи на 31% към 2040 г., ако се вярва на точността на анализа на BloombergNEF.
Новата батерия на Tesla може да изравни цените на ДВГ и е-колите
Той продължава с изчислението, че към 2040 г. електромобилите ще намалят дневната консумация на петрол в света с 17,6 млн. барела дневно. Това ще доведе до покачване на консумацията на електричество, но не толкова, колкото бихте предположили. Към 2040 г. пътническите автомобили ще консумират 1290TWh електроенергия, леко- и тежкотоварните автомобили ще консумират 389TWh, електрическите автобуси 216TWh, а електрическите двуколесни – 69TWh. Комбинирани, това ще добави само 5,2% към световното електрическо потребление.
Електромобилите и автомобилите с горивни клетки ще намалят емисиите СО2 с 2,57 Gt годишно до 2040 г., но общите емисии ще са все още с 6% по-високи спрямо нивата от 2019 г.
Renault може да се откаже от 6 модела