Е вропейските клиенти все още търсят малки градски автомобили, тъй като са лесни за паркиране, евтини при покупка и поддръжка, а също са и икономични. Но новите стандарти за вредните емисии, изискващи скъпи модификации, ще наложат те да еволюират към тока.
Мини автомобилите, познати също като градски коли или коли от сегмент А, са петият най-голям сегмент в Европа през 2019 г. Данните на JATO Dynamics показват, че са реализирани 1,1 млн. автомобила, което е с 3,9% (около 45 000 бройки) по-малко спрямо 2018 г.
Фелипе Муноз, водещия анализатор на JATO Dynamics, коментира: „Това е един от много малкото стабилни сегменти. Загуби малко, защото общите продажби в Европа леко се увеличиха.”
Renault Twingo Z.E.: градски шик на ток
Една от причините, заради които сегментът е стабилен, е липсата на кросоувъри с размерите на колите от сегмент А. Така продажбите не мигрират към толкова популярните SUV и кросоувъри.
Тази година мини автомобилите може да се окажат предпочитан избор за европейците, ако правителствата решат да въведат субсидии за предаване на стари коли за скрап, след като пандемията отмине. След финансовата криза от 2008 г. бяха въведени подобни мерки, когато сегмент А разцъфтя.
Може да са предпочитан избор и в бъдеще, предвид факта, че през 2030 г. цялата моделна гама на един производител в ЕС трябва да отделя 59 г/км емисии СО2 (от 95 тази година). Това значи, че към края на десетилетието почти всички нови коли в Европа ще са електрически или хибридни.
За електрическия Citroen Ami не ви трябва книжка
Тези технологии са скъпи и може да имат негативно влияние върху сегмент А. През 2025 г. в сила трябва да влезе Евро 7. Според International Council on Clean Transportation (ICCT), разходите за добавяне на технологии към ДВГ, за да се покрият еко стандартите, може да варират от 1000 до 2000 евро.
Анализаторите смятат, че този сегмент може да съществува само като електрически автомобили, след като се въведе Евро 7.
Компаниите са наясно с всичко това. Renault въвежда на пазара Twingo Z.E., версия на електрическия Smart ForFour, разработен съвместно с Daimler. Миналата година стандартният Twingo бе №4 в сегмента си с реализирани 86 486 продажби. Renault вярва, че електрическият Twingo Z.E. ще прави между 15 и 30% от общите продажби на модела по света.
Volkswagen планира е-кола за 20 000 евро
Следващата година Dacia ще лансира първия си електромобил, базиран на Renault Kwid, продаван в Индия, Бразилия и други пазари. В Китай същият се нарича City K-ZE и струва само 8000 евро.
Хитът Fiat 500 също ще се прероди като електрически модел. През 2019 г. от стандартния модел бяха продадени 175 566 бройки (№2 в сегмента), нареждайки се зад Fiat Panda. Новата версия New 500, както Fiat го нарича, ще струва 37 900 евро, което е повече от два пъти над цената от 16 000 евро на базовият бензинов 500.
Първият електрически модел на Honda за Европа – Honda e – е друг модел от новата вълна електромобили, чиято цена ще започва от 33 850 евро.
Макар пионерът в сегмента - Renault Twizy (2012 г.) – да не успя да привлече масовия клиент, Citroen реши да направи нов опит. Електрическият Ami е с максимална скорост 60 км/ч и стартова цена във Франция от 6990 евро. Месечният лизинг на Ami е 19,99 евро, като моделът може да се кара в страната без свидетелство за правоуправление.
Така ще изглежда бъдещият най-достъпен електромобил в Европа
За феновете на ретро стила ще се предлага Microlino на швейцарската Micro Mobility. Моделът копира Isetta от 50-те години. Трябва да се появи през 2021 г. със стартова цена от 12 000 евро, като разчетите са, че клиентите му ще са сегашни собственици на скутери или малки коли. От компанията се хвалят, че вече имат 18 000 резервации.
На този фон идва друга вълна, но в САЩ. Там се очакват огромните електрически пикапи на Tesla, Rivian и Hummer, както и очакваните конкуренти от Ford, Chevrolet и Bollinger.
Електрическият Skoda Enyaq iV: техническите подробности