Доставките на материали: ключът за успеха в битката за господство на пазара

Веригата на доставки са променя с възхода на електрическите автомобили. Automotive News анализира как тези промени преобразуват индустрията.

Пламен Георгиев,
BMW i3 eDrive35L електромобили

, BMW

BMW i3 eDrive35L

О громното търсене на електрически автомобили натоварва изключително много автомобилната верига на доставки в момент, в който тя вече беше подложена на голямо напрежение от пандемията, покачващите се цени на суровините и кризата с полупроводници.

Индустрията влага огромни усилия за внедряване на нови технологии. През 2019 и 2020 г. световните Топ 20 производителя са похарчили почти $94 млрд. за R&D, гласи доклад на финансовата компания BDO.

Карлос Тавареш, изпълнителен директор на Stellantis, предупреди доставчиците, че и те трябва да се подготвят да поемат цената за технологичния преход.

"В хода на тази трансформация на индустрията, не става въпрос само за OEM, става въпрос и за доставчиците."

Нуждата на индустрията е от иновации при моторите, батериите, материалите и производствените процеси, за да могат компаниите да вдигнат оборотите на масовото производство на електромобили.

Проблеми за стартъпите

Две от изгряващите звезди, Rivian и Lucid, трябваше да преглътнат сериозния спад на цените на акциите им, след като показаха сериозни затруднения да произведат своите първи модели заради липса на достатъчно части.

Шефът на Rivian заяви, че компанията очаква да произведе около 25 000 автомобили от R1T, R1S и EDV тази година, което е наполовина на капацитета, който има заводът при наличие на достатъчно части.

Подобна е историята при Lucid, който съкрати предвижданията си до 14 000 автомобила от седана Air (от първоначалния план за 20 000)

Повече от всичко

Проблемите на Rivian и Lucid илюстрират тенденциите при всички производители на е-коли. Доставчиците на литий, редкоземни метали, магнити са толкова важни за тяхното бъдеще, колкото са самите автомобили и производствени заводи.

В момента суровите материали бързо се превръщат в причина за задръстването,” коментира Сам Фиорани, вицепрезидент на AutoForecast Solutions. "С постоянния ръст на пазара на електромобили, веригата за доставки за мотори и батерии също ще нарасне, за да отговори на този обем. Никелът, литият и кобалтът ще забавят този ръст.”

General Motors направи съвместно дружество за доставка на литий с калифорнийския стартъп Controlled Thermal Resources и LG Energy, за да си гарантира производството на батериите Ultium.

Производители по целия свят формират съюзи с минодибивни компании и производители на мотори, като дори блокират доставките на редкоземни метали, необходими за електрическите мотори, които доминират индустрията.

Гарантирането на веригата за доставки възможно най-бързо ще бъде от ключово значение за автомобилните производители, за да са конкурентноспособни на пазара на електромобили, който скоро ще стане изключително пренаситен, коментира Фиорани. Той цитира примера с Ford, който премина към алуминий за своя пикап F-150, най-продаваният автомобил в САЩ.

„Подобно на плана на Ford за осигуряване на снабдяване с алуминий за F-серията преди години, производителите на електромобили, които мислят за бъдещето, заключват собствените си доставки на тези ключови съставки и това може да остави други автомобилни производители с недостиг на тези важни материали.“

Източник на статията: Automotive News

електромобили в България литиево-йонни батерии суровини за батерии редкоземни матели верига на доставките