С лед 6600 часа работа по дисекцията на Model 3, Санди Мънро и екипът му заключават, че производството на автомобила излиза около $2000 по-скъпо спрямо производство на идентично струващ BMW i3. Някои компактни и семейни седани на масовите производители дори не печелят толкова на автомобил.
Много от проблемите, които вижда Мънро, се дължат на неконвенционалните решения на Илон Мъск. „Ако автомобилът се произвеждаше на което и да е друго място, а Илон не бе част от производствения процес, те щяха да печелят много пари,“ коментира анализаторът. “Те тепърва се учат от всички стари грешки, които всички останали направиха преди години.“ Мънро казва, че се възхищава на технологията на Tesla, затова е изпратил на компанията безплатен списък от 227 предложения за подобрения.
Основните му препоръки са насочени към шасито. „Шасито е най-големият им проблем. То ги убива.“
Според екипа на Мънро, най-богато оборудвания Model 3 може да носи 30% брутна печалба. Всичко под тази цифра е риск за усилията на Мъск да генерира печалба и свободен паричен капитал, което е целта му за втората половина на годината, след като през първата бе отчетена оперативна загуба от $1,2 млрд.
Повече продажби за Tesla Model 3 в САЩ спрямо Toyota Corolla
Мъск: До 3 години Tesla може да направи модел за $25 000
Мънро разглобява автомобили от името на клиентите си, търсейки силните и слабите качества в техния дизайн. Преди да разчлени най-евтиния седан на Tesla, той прави това с Chevy Bolt и BMW i3, за да придобие представа за конструкцията на другите електромобили. До момента екипът на Мънро е разглобил около 400 различни автомобили от почти всички производители. Компанията работи и за гигантите Boeing Inc. и Raytheon Co., като последната е производител на оръжия.
Автомобилът (черен) Model 3, който е бил разглобен, е струвал $50 000. Мънро изчислява, че цената му за производство е била $34 700. Добавяйки логистични разходи и много скъпия труд, Мънро смята, че брутната печалба би могла да надхвърли 30%.
Колко екологични са "зелените" автомобили в момента
Tesla Model 3 подмина кота 100 000
По-евтина версия на Model 3 вероятно струва под $30 000 за производство, тъй като отпада част от оборудването, а по-малката батерия е по-евтина. Мънро смята, че цената за производство на Chevrolet Bolt е малко над $30 000 в части, докато при BMW i3 тя е под $33 000. Мънро уточнява, че в изчисленията му не са включени разходи за R&D инвестиции и инженеринг.
Любопитното е, че Илон Мъск е оценил първоначалния доклад на Мънро от април. Двамата са разговаряли, като в този разговор Мъск е казал, че вече е уволнил инженера, отговорен за дизайна на шасито.
Въпреки това Мънро не е бил допуснат в завода на компанията във Фримонт, затова оценката му е направена на базата на определени допускания и предположения. Изчисленията си Мънро прави с допускането, ако Model 3 е конструиран в завод на Toyota или GM. Tesla има много повече служители отколкото Toyota и GM са имали, когато съвместно използват същия завод във Фримонт, а това вероятно вреди на печалбите.
Tesla разчита на около 10 000 служители в завода. Във върховия момент на същия, когато той се използва съвместно от Toyota и GM, в завода са работили 4400 служители, които са произвеждали по 450 000 коли годишно. Ако Tesla удържи обещанието си за 5000 Model 3 седмично, то през следващата година там ще бъдат произведени максимум 350 000 коли, в това число Model S и X. Част от големия брой работна ръка може да се обясни с решението на компанията да произвежда много от частите сама, дори и седалките. Друг проблем е голямата автоматизация на производствения процес, което вече бе отчетено като грешка от Мъск.
Но не всичко е проблем, в сферата на технологиите Tesla е много по-напред от конкурентите. Ясно е, че компанията предлага най-големия пробег сред аналогични конкурентни автомобили. Сега Мънро пресмята, че цената на пакет батерии с капацитет 75 kWh струва над $13 000, което е с около $1000 над цената на батериите на Chevy Bolt. Но срещу тях собственикът на Model 3 изминава 70 мили повече от този на Bolt.
Освен че има по-голям пробег, той е и по-бърз, което се дължи на модерния електромотор. Той струва $754, докато електромоторът на Bolt излиза $836. Според екипа на Монро, електромоторът на Tesla е „game changer“: той е с иновативен дизайн и мощни магнити, които гарантират по-бързо развъртане и повече мощност. „Той е еталон, с който всички трябва да се сравняват.“
Софтуерът и електрониката също са по-добри. Мънро установява, че Tesla е намалила количеството окабеляване чрез концентриране на голяма част от електрониката в малки вериги. Това е ноу-хау, което липсва на компаниите извън Силициевата долина.
Всичко това сега трябва да се трансформира в генериране на печалба. Начинът, според Мънро, е Мъск да наеме мениджмънт с опит до най-малката подробност в производството на автомобили. Ако го направи, смята Мънро, „няма да е далеч от постигането на печалба.“
Volkswagen строи завод за 300 000 електромобила
„Животът е прекрасен” на борда на Peugeot 508 (тест драйв)
Чиновници искат да забранят ДВГ във Великобритания през 2032 г.