Шанхай, Китай
Една от мечтите ми се изпълни. Посетих Китай. Пожелавам на всеки, който има тази възможност, да отиде в Шанхай, или където и да е другаде в Поднебесната империя, за да се убеди в едно: Made in China не е обида, сарказъм, знак за нещо лошо. НЕ. Произведено в Китай вече означава едно: огромен технологичен скок. Да, боклуци от Китай има много, но в технологично отношение тази страна е изпреварила Европа с поне 30-ина години.
Но няма да налагам собствено мнение. Това трябва да се види, за да повярвате.
Аз видях Шанхай, видях Shanghai Auto 2025, видях пътищата, улиците, движението, безбройните камери, и се убедих в едно: Шанхай е чудо. Преди 1000 години е било село с 10 000 човека. Преди 40 години хората са живели в апартаменти по 30 кв. м без собствена баня и тоалетна. Булката е получавала колело за сватбен подарък, а въздухът е бил толкова мръсен, че се е „виждал“, както е прието да се казва у нас.
Днес населението на Шанхай е 25 млн., шанхайци живеят в апартаменти по 120 кв. м за $800 000 – 1 100 000 в кварталите и по $4-5 млн. в центъра, а въздухът е по-чист от този в София. Много по-чист. Реално не усещаш газове от таралясниците.
И за това си има причина, предполагам всички от вас знаят каква е тя. Електромобилът.
Именно той е средството, което Партията в Китай вижда като начин да победи западните автомобилни производители. Инженерът Уан Ган предлага тази своя идея на правителството, някой взима, че се заинтересува (представете си сега някой да изпрати писмо към българското правителство, на което да получи отговор!) и се започва 25-годишна (към днешна дата) политика в тази посока.
А тя е ясна: многомилиардно субсидиране на компаниите с цел развитие на технологиите и производство на електромобили. Няма да засягам всеки един аспект от тази политика, защото те са много. Но, най-общо казано: покриване на загубите, освобождаване от данъци, наливане на милиарди в стотици компании, даване на земя без пари. Това скоро ще свърши, в това няма две мнения. Но резултатът е налице.
А той е следният: през 2020 г. западните производители държат 62% от доставките на леки автомобили на китайския пазар. През 2024 г. 65% от пазара се държи вече от китайски марки. След две години вероятно 80% от пазара ще е за родните производители.
И основните продажби са на електромобили. Предимно китайски. Първо, защото са по-технологично развити от западните марки, които десетилетия само смучеха и бяха надменни, но сега всички страдат от това.
Второ, защото са по-евтини, много по-евтини. Мощният 1548 к.с. Xiaomi SU7 Ultra стартира на цена от 529 900 юана ($72 591), докато неколкократно по-маломощният Porsche 911 с 394 к.с. започва от 1,468 млн. юана ($201 170). Мисля, че няма какво да се коментира тук.
Трето, защото държава иска жителите й да дишат и живеят по-добре. Може и да ви звучи странно, но това е така. У нас ние сме готови да дишаме тежки отрови, но дума да не става някой да посегне на 30-годишните ни коли (защото повечето от нас имат по 2, дори по три). И резултатът е, че в Пекин и Шанхай качеството на въздуха е много, много по-добро от това преди 10 години. Постигнато е чрез масово навлизане на електромобилите.
И ето един нюанс, който не знаех. В Шанхай, за да регистрираш нов автомобил с ДВГ, плащаш допълнително $15 000. Ясно е, че продажбите на нови конвенционални автомобили ще стават все по-малко и по-малко. В Пекин? Там регистрационният ти номер определя кога ще можеш да влезеш в центъра и кога не.
Това било недемократично! Не мисля. За мен да окачествя въздуха в най-големия град в Шанхай като по-добър от този в София (с много) е от първостепенно значение. Ще попитате: от къде идва токът? И с право, защото 70% от електроенергията се добива от въглища! Но тези въглища не са в градовете, не ги дишате постоянно. И освен това, останалите 30% от възобновяами източници са стигнали този дял само за броени години, така че в тази посока съотношението също ще се променя много динамично в идващите години.
Друго: защо ти е да ходиш в центъра с кола, след като Шанхай има най-дългата метромрежа в света, с най-много спирки! Метрото започва да се строи през 1994 г., към момента има 19 линии с обща дължина над 800 км.
А великите задръствания? Ами, влязохме в едно, но заради катастрофа. Дори в идеалния център на Шанхай няма задръстване. Причината е, че ИМА инфраструктура. Има широки пътища и 13 тунела под Реката-майка, както я наричат в града. В София се направи „пробив“ от бул. Каблешков до „4-ти километър“, който е най-прекият ми път до офиса на Нова телевизия, но минах само веднъж и никога повече, защото движението по него е невъзможно в час пик: безброй светофари, стеснявания за бус ленти, един неочужден имот...
И да не забравяме още нещо: партийната повеля е ясна, затова там се и следва... За добро, за лошо, това е положението.