С поред New York Times (NYT) забраната важи не само за САЩ, но и за всички страни. Без достъп до тези суровини производството на електрически мотори и микрочипове може да спре – със сериозни последици за глобалните индустрии за производство на автомобили, полупроводници, космическа и отбранителна промишлености.
В публикацията се посочва, че износът е бил внезапно спрян в китайските пристанища. Общата забрана за износ обаче може да бъде само временна мярка, „докато китайското правителство изготвя нова регулаторна система“, отбелязва NYT.
Смята се, че новата система има за цел да гарантира, че „някои компании, включително американски военни изпълнители“, вече няма да имат достъп до тези доставки от Китай. Още на 4 април – само два дни след рязкото повишаване на митата от президента на САЩ Доналд Тръмп – китайското правителство наложи ограничения върху износа на шест редкоземни елементи, които се рафинират изключително в Китай, както и на редкоземни магнити. Тези магнити, обикновено съдържащи неодим, представляват около 90% от световното производство и се произвеждат главно в Китай.
От 4 април се изискват специални лицензи за износ – до влизане в сила на настоящото пълно спиране на износа. New York Times цитира ръководители на индустрията, които вече са предвидили глобални проблеми с доставките поради изискването за лицензиране, тъй като Китай едва сега създава тази система.
Майкъл Силвър, главен изпълнителен директор на базираната в Лос Анджелис химическа фирма American Elements, казва, че на неговата компания е било казано, че издаването на такъв лиценз за износ може да отнеме до 45 дни. Това може да доведе до забавяне в тясно синхронизираните вериги за доставки, ако процесът на лицензиране се окаже времеемък. Без достъп до тези суровини – или вече произведените в Китай магнити – производството може да спре на много места.
Забраната за износ засяга основно производството на електрически мотори с постоянен магнит, известни като PSM. Поради високата си плътност на мощността, PSM са сред предпочитаните електрически мотори в е-колите. Автомобилните производители, разчитащи на асинхронни мотори (ASM) или синхронни мотори с външно възбуждане (EESM), вероятно ще се сблъскат с по-малко проблеми – тези типове мотори не изискват постоянни магнити и следователно няма редкоземни елементи в тях.
Въпреки това, такива компании все още могат да бъдат косвено засегнати, както и производителите на автомобилите с ДВГ.
Редкоземни елементи също се намират в лазери, автомобилни фарове и запалителни свещи, както и в компютърни чипове, кондензатори и смартфони. Както показа недостигът на полупроводници през последните години, подобен ход от страна на Китай може да наруши крехките вериги на доставки и да засегнат тежко световната автомобилна индустрия.