В ремената, когато основните новини в индустрията идваха от Женева, Франкфурт или Париж, са отдавна забравени. Същите тези автомобилни салони съм посещавал многократно, но днес автосалонът във френската столица е бледо копие на този от миналото, в Мюнхен се опитват да правят нещо със спорен успех, а салоните в Женева и Франкфурт са в историята. А изложението в Детройт отдавна бе загубило блясък и лустро.
Затова цялата индустрия гледа към Китай. Тази година конкретно: към Шанхай, защото там ще се проведе най-голямото автомобилно изложение в света! И CarMarket.bg ще има уникалния шанс, благодарение на вносителя на Great Wall Motor в България, да посети това изложение.
Уникален, защото в National Exhibition and Convention Center (NECC), където ще се проведе 21-то издание на Автомобилен салон Шанхай, ще се представят около 1000 компании от Китай и 26 други държави. Салонът ще заеме 13 закрити павилиона в конгресния център, включително 8 павилиона за леки автомобили и 4 павилиона с експонати на автомобилни технологии.
Цялата изложбена площ на NECC е... 360 000 кв. м. За перспектива ще кажа само, че шестте изложбени зали в Интер Експо Център, където се провежда Автомобилен салон София заемат 13 600 кв. м. Или казано по друг начин, NECC предлага 26 пъти по-голяма изложбена площ от IEC! Но с това не търся сензация, все пак в Шанхай живеят 18 млн. човека, така че размерите просто са несъпоставими.
Несъпоставими са и мощта и темпа на развитие, които демонстрира китайската автомобилна индустрия от 2020 г. насам. През същата тази година пазарният дял на западните производители в Китай е 62%. През 2024 г. пазарният дял на въпросните западни производители в Поднебесната вече е... 35%.
Част от всичко това се дължи на новата стратегия, наречена „Local for local”. Това ще рече консолидирани местни вериги за доставки. С други думи казано: доставчиците, снабдяването, производството и пазарите за продажба са разположени близо един до друг.
Сред плюсовете на тази стратегия са по-бързите срокове за доставка, по-голямата гъвкавост, по-ниските нива на запаси и намален риск от логистични прекъсвания. Този подход е и основната причина за рекордните инвестиции на европейските компании в Китай.
Всичко води към логичния извод, че вероятно ще стана свидетел на нещо, което в моя 26-годишен журналистически опит не съм виждал: най-модерното, най-новото и най-непознатото от Поднебесната империя, която е устремила взор към Европа и света.
Само за справка, през 2024 г. на салона в Пекин (Шанхай и Пекин редуват домакинствата на най-голямото автомобилно изложение в Китай) бяха показани 117 световни премиери. Очаквам, че тази година броят ще е по-голям.
Ще се опитам да ви направя съпричастни с всичко това, като за целта следете и нашите страници в TikTok, Facebook и YouTube.