Скритата война на автомобилния фронт

,
BMW iX5 Hydrogen

, BMW

През 2017 г. човечеството за първи път е изразходвало повече от 100 млрд. тона суровини в рамките на една година! На снимката: BMW iX5 Hydrogen

В следващите редове няма да става въпрос за конски сили, капацитет на батерии, пробег, дизайн, цени. Тук ще говоря за кръгова икономика, рециклируеми материали, драстично намаляване на емисиите СО2 във всички фази, за изваждане на кобалта от батериите. Тук ще размишлявам на тема бъдещето на автомобилната индустрия, което, макар и пряко свързано с електромобилите, е изцяло зависимо от нещо, което не се разбира масово. Говоря за „устойчиво развитие” и „климатичен неутралитет”, които ще позволят на автомобилната индустрия за удържи на обещанията си от Париж и Глазгоу, превръщайки автомобилите и производството им в екологични чисти продукти и процеси.

Да, период 2040 – 2050 г. веднага би предизвикал усмивки и ехидни подхвърляния, но компания като BMW мисли мащабно. И още нещо, това съвсем не е толкова далеч във времето, тъй като цикълът от идеята за създаване на автомобил до рециклирането му е точно 20 години.

Предлагам ви един обстоен разказ за „войната” за устойчивост, която остава далеч от видимото сред феновете и клиентите на BMW, но тя е изключително тежка и сериозна. Тя е определяща за бъдещето на BMW и цялата индустрия.

Обединен фронт: 34 държави и 6 производителя срещу колите с ДВГ

През последния месец BMW понесе някои критики за отказа си да подпише декларацията от Глазгоу, още повече че под нея стои подписът на Mercedes-Benz. Тук има една малка подробност и тя се крие във факта, че Mercedes ще се откаже от автомобилите с ДВГ на пазарите, които го позволяват. BMW открито заяви, че не е съгласен да се откаже за момента от автомобилите с ДВГ, защото вижда конвенционалния автомобил като средство за намаляване на вредните емисии. Освен това светът все още е далеч от изграждането на такава зарядна инфраструктура, която да позволи това. Достатъчно е да се погледнат страни като Италия, Португалия, Испания (за източната част на Европа дори няма да говорим), където са меко казано неподготвени за масовото навлизане на електромобилите.

Но BMW се съгласи с решението на COP26 в Глазгоу за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий. За ускореното понижаване на CO2, фокусът е поставен върху фазата на използване на автомобилите, която с над 70% формира най-големия дял от глобалния баланс на CO2 на BMW Group. До 2030 г. емисиите на CO2 на автомобил за изминат километър ще бъдат намалени поне с 50% в сравнение с 2019 г. Но това далеч не е всичко. Планът на баварците е да намали с цели 80% емисиите CO2 във фазата на производството (отново спрямо 2019 г.). И накрая се гони поне 20-процентно намаление на вредните емисии във веригата на доставките. А тази верига се равнява на около 50 млрд. евро годишно под формата на части и суровини. Всички тези проценти имат за цел да направят BMW най-чистата марка в света, като се вземе предвид целия жизнен цикъл на автомобила (от доставките на части и суровини до рециклирането му). Тук веднага ще вметна нещо за армията верни последователи на Илон Мъск. Неговата Tesla смята „чистотата” на своите автомобили от производството насетне, без в това число да са включени доставчиците.

 Електрическото BMW, което води маратона по време на Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г.

Vesti.bg

Електрическото BMW, което води маратона по време на Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г.

Средата на столетието изглежда прекалено далеч във времето, за да мисли някой в момента за него, особено на фона на обществено-икономическата ситуация у нас, на фона на мисленето, че еко стикерът може да създава проблеми за стотиците хиляди таратайки в България. Но BMW се ангажира с целта за пълна климатична неутралност в цялата верига на стойността най-късно до 2050 г.

Най-силният двигател по този път към климатичната неутралност е разгръщането на електрическата мобилност. През следващите около десет години компанията ще въведе на пазара около 10 млн. напълно електрически автомобили. До 2030 г. се очаква поне половината от световните продажби на BMW Group да се състоят от напълно електрически автомобили. От началото на 30-те години на новото хилядолетие MINI ще предлага само изцяло електрически автомобили.

BMW няма да изостави двигателя с вътрешно горене

И тук се крие разковничето, заради което BMW казва, че е част от решението за разлика от еко активистите, които смятат баварците и цялата авто индустрия за част от проблема. Не, BMW е наясно, че простото увеличаването на броя на електрическите автомобили на пътя не води автоматично до благоприятна за климата мобилност. От решаващо значение е да се намали използването на първични материали и свързания с тях вреден за околната среда добив на суровини и тяхната честа преработка, нерядко свързани с голям разход на енергия и високи CO2 емисии – особено когато става дума за производство на автомобили, една от най-ресурсоемките индустрии. За справка ще кажем, че през 2017 г. човечеството за първи път е изразходвало повече от 100 млрд. тона суровини в рамките на една година!

Volvo: производството на е-кола е 70% по-мръсно от това на конвенционален автомобил

Така стигаме до термина „кръгова икономика” и използването на вторични материали. Последните, като вторичен алуминий или вторична стомана, могат да бъдат извлечени от непотребни материали чрез рециклиране и след това да се използват повторно. Осигуряването на вторични материали е значително по-малко вредно за околната среда и с по-малко СО2 емисии, отколкото добива и производството на първичен материал. Това може значително да подобри баланса на СО2 на превозните средства, особено във веригата на доставките. Понастоящем автомобилите на BMW Group се произвеждат средно почти на 30% от рециклирани и повторно използвани материали. С подхода „Secondary First“ тази стойност постепенно ще се увеличава до 50%.

Делът на вторичния никел във високоволтовата батерия на новото BMW iX вече е до 50%, докато делът на вторичния алуминий в корпуса е до 30%. BMW Group възнамерява значително да увеличи тези стойности за бъдещите поколения на продуктите.

 В момента автомобилите се състоят от около 8000 до 10 000 различни материали, а този BMW i Vision Circular е изработен от 100% рециклирани материали.

BMW

В момента автомобилите се състоят от около 8000 до 10 000 различни материали, а този BMW i Vision Circular е изработен от 100% рециклирани материали.

В момента автомобилите се състоят от около 8000 до 10 000 различни материали. Затова на изложението в Мюнхен преди месец бе показан BMW i Vision Circular. Мнозина побързаха да се присмеят на странния дизайн, който, признавам, наистина буди недоумение. Но аз свидетелствам за това, че дори в централния офис наричат този модел „прахосмукачка”. Но неговата идея е друга. Той иска да покаже какво значи кръгова икономика и как тя може да се приложи в бъдеще. Тук става въпрос за създаването на автомобили, постигащи квота от 100% рециклирани материали или 100% рециклируемост. Тази концепция разчита на твърдотелна батерия, която е 100% рециклируема и почти изцяло изработена от материали, които идват от кръговрата на рециклирането. В същото време тя постигне значително по-висока енергийна плътност при значително по-малко от най-ценните ресурси.

Засягайки темата ресурси не мога да не обърна внимание на водорода, който се смята, че е неизчерпаем. Но тук трябва да се направи уточнението, че голямо количество от водорода се нарича „черен водород”, т.е. процесът на добива му е мръсен. Но по-важното е, че за момента той не изглежда като възможен за масово приложение в автомобилната индустрия, макар BMW да развива тази технология.

Био горивата също налагат един сериозен морален диспут на фона на глада в големи части на света. В Германия специално цели 54% от площта на страната е заета от земеделски площи. Те се използват за създаване на храна и би възникнал морален казус, ако се използват за създаване на гориво. Подобен проблем има преди 2-3 години в Мексико, където цената на тортията скача рязко, защото огромни площи с царевица се използват за био-гориво за американските SUV-ове.

И за да се върна в съвсем близкото бъдеще ще кажа, че следващата ера в развитието на BMW ще настъпи през 2025 г., когато на сцената се появи „Новата класа” – автомобил, изработен от рециклируеми материали, разчитащ на изцяло ново поколение дигитализация и електрификация. Автомобил, за който BMW казва, че ще бъде „компютър на колела”.

Източник на статията: Vesti.bg

BMW СО2 неутралитет екология кръгова икономика устойчиво развитие