Обединен фронт: 34 държави и 6 производителя срещу колите с ДВГ

Пламен Георгиев,
ауспух ДВГ

Getty Images/Guliver

П о време на Световната климатична конференция в Глазгоу си стигна до формирането на общ фронт срещу автомобилите с двигател с вътрешно горене. В основата му са 34 държави, 6 големи автомобилни производителя, 41 града, едни от най-големите компании за автопаркове в света. Всички те се подписаха под декларация, като общата им цел е леките и лекотоварните автомобили да станат СО2 неутрални до 2040 г. Някои от подписалите се вече са си поставили по-ранни срокове, а пък други се оставят някои вратички.

ЕС свири мача: забранява продажбата на автомобили с ДВГ от 2035 г.

В декларацията се казва: „Заедно ще работим всички продажби на нови автомобили и ванове да са с нулеви вредни емисии до 2040 г., но не по-късно от 2035 г. на водещите пазари.” Декларацията не обвързва законово подписалите я, като се уточнява, че терминът „нулеви вредни емисии” се отнася за парниковите газове, отделяни от автомобилите, а не в процеса на производството им.

Подписи под декларацията са оставили следните държави: Австрия, Азербайджан, Великобритания, Дания, Ел Салвадор, Индия, Израел, Ирландия, Исландия, Кабо Верде, Камбоджа, Канада, Кипър, Литва, Люксембург, Нидерландия, Нова Зеландия, Норвегия, Полша, Словения, Финландия, Хърватска, Чили, Швеция, Доминиканска Република, Гана, Индия, Кения, Мексико, Мароко, Парагвай, Руанда, Турция и Уругвай.

Чехия срещу „зелените фанатици” и забраната на ДВГ

Компаниите, подписали се, са GM, Ford, Mercedes, BYD, Volvo и Jaguar Land Rover. Освен тях, подпис под декларацията са оставили още 41 града, щати и региони, 27 големи компании с автопаркове (сред които Leaseplan, който отдава под наем 1,7 млн. коли в 30 държави по света, както и Uber) и 13 инвеститори „със значими акционерни капитали в автомобилни производители”.

Макар всички тези подписи да изглеждат като сериозно намерение, не може да се пренебрегне фактът, че липсват подписите на Китай, САЩ и Германия, както и тези на Volkswagen, Toyota и Stelantis.

9 европейски държави призовават за забрана на ДВГ

От друга страна виждаме имената на компаниите, които вече обвързаха бъдещето си с електромобилите. Volvo ще продава само е-коли от 2030 г., Mercedes също, но с уточнението – „където пазарните условия го позволяват”. Ford ще продава само електромобили в Европа от 2030 г. В световен мащаб Ford и GM планират около 40-50% електромобили до края на десетилетието, като GM се отказва от ДВГ през 2035 г. Jaguar ще стане изцяло електрическа марка още през 2025 г., а Land Rover през 2035 г.

Гърция планира да забрани продажбата на коли с ДВГ през 2030 г.

Отделно от декларацията за леки- и лекотоварни автомобили, 15 държави са подписали други съвместна декларация, която иска до 2040 г. по пътищата им да се движат само камиони и автобуси с нулеви вредни емисии. Междинната цел е през 2030 г. да се постигне 30% дял на този автопарк с нулеви вредни емисии. Тук своите подписи са сложили

Австрия, Великобритания, Дания, Канада, Люксембург, Нидерландия, Нова Зеландия, Норвегия, Турция, Уелс, Уругвай, Финландия, Чили, Швейцария и Шотландия.

Електромобилите „гълтат” $515 милиарда до 2030 г.

Кошмарът „Дизелгейт” отново надвисва над Mercedes

Роторният двигател се завръща

Източник на статията: Vesti.bg

любопитно автомобили Глазгоу ДВГ двигател с вътрешно горене забрана на ДВГ